چگونه تکنولوژی در پیشگیری از وقوع جرم به ما کمک می کند؟

© Photo / Armovisionچگونه تکنولوژی در پیشگیری از وقوع جرم به ما کمک می کند؟
چگونه تکنولوژی در پیشگیری از وقوع جرم به ما کمک می کند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2021
اشتراک
خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بزهکاران و سارقان در ارتکاب جرم سبب شکسته شدن بیش از پیش حریم امن و شخصی افراد شده و باعث مختل شدن آرامش آنان گردیده است.

وجود جرایم مختلف با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در سراسر جهان سبب شده است تا این جرایم تبدیل به معضلی برای جامعه بشری شود و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بزهکاران و سارقان در ارتکاب جرم سبب شکسته شدن بیش از پیش حریم امن و شخصی افراد شده و باعث مختل شدن آرامش آنان گردیده است. این تعرض به اموال (سرقت) و حریم شخصی و امنیت اشخاص که ریشه‌های روانشناختی همچون اختلالات تکانه‌ای، فقرعاطفی، ناکامی، حسادت، تجربه‌های دوران کودکی، احساس ناامنی، پرخاشگری و خودنمایی دارد، از قدیمی‌ترین جرایمی است که بشر از دیر باز با آنان مواجه بوده است.

از این رو حضور فیزیکی پلیس دیگر به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده این همه جرم و بزه ‌باشد و همه این جرایم را سرکوب نماید. در نتیجه لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های جدید برای تأمین امنیت امری ضروری و غیر قابل انکار می‌باشد. تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی همچون علایم هشدار دهنده که بر روی کالاها و یا ورودی‌ها و خروجی‌ها نصب می‌شود و سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی همانند دوربین مداربسته که برای پیشگیری از وقوع برخی جرایم مانند سرقت بسیار اثرگذار می‌باشد. از این رو در این مقاله سعی شده تا به نقش تکنولوژی در پیشگیری یا کاهش جرم پرداخته شود.

نقش تکنولوژی در بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم

برای کاهش جرم، از بین بردن فرصت‌های مناسب برای مجرمین است زیرا روش‌های پیشگیری از جرم همیشه مورد استقبال بشر واقع شده و جوامع مختلف بنا به امکانات و تکنولوژی موجود در خود، به راه‌هایی برای پیشگیری از جرم پرداخته‌اند.

از جمله این تکنولوژی‌های پرکاربرد استفاده از سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی و خرید دوربین مداربسته می‌باشد. نصب این تکنولوژی یکی از روش‌های موثر در کنترل افراد و پیشگیری از جرایم است. کاربرد این تکنولوژی در همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی و پیشرفته بر کسی پوشیده نیست تا جایی که انگلستان با نصب دوربین‌های متعدد در خیابان‌ها و مناطق عمومی شهر، به کشور دوربین‌ها در بین مردم دنیا شناخته شده است.

استفاده از این تکنولوژی در ایران نیز از اوایل دهه 80 آغاز گردید که با توجه به قیمت و محدودیت در تعداد، رواج استفاده از آن بیشتر در اماکن دولتی، بانک‌ها و مشاغلی که حجم مراودات مالی بالایی داشتند صورت می‌پذیرفت که به مرور زمان با گسترش تکنولوژی به طور چشمگیری استفاده از این سیستم همه گیر شد.

امنیت خاطر افراد به دلیل کاهش ترس از وقوع جرم

مطابق با تحقیقات بسیاری که در زمینه توانایی سیستم‌های نظارتی برای ایجاد آرامش خاطر در جهت حضور افراد در اماکن عمومی همانند فروشگاه‌ها، پارک‌ها و ... شده است، این نتیجه حاصل شد که افراد تمایل بیشتری به حضور در اماکنی دارند که در آنجا احساس امنیت بیشتری کنند. از این رو همین امر باعث رونق اقتصادی اماکنی شده است که سیستم‌های نظارتی آنان برای افراد مشهود بوده و در نتیجه کاهش خطر وقوع جرم را نیز با خود به همراه داشته است زیرا افراد را به مسائل امنیتی حساس‌تر می‌نماید.

وسیله‌ای برای کمک رسانی به تحقیقات پلیسی

تشخیص و شناسایی مجرمان به کمک نوارهای ویدئویی سیستم‌های نظارتی و شناسایی شاهدین عینی وقوع جرم در محل از جمله کاربرد‌های این تکنولوژی است و حقیقتی است که مجرمان با آگاهی از ان کمتر به سمت ارتکاب جرم در فضاهایی که این سیستم‌ها تعبیه شده‌اند، می‌روند.

کمک رسانی در مواقع اورژانسی

طبق آمار ارائه شده از سوی متولیان امنیت اجتماعی، به ازای هر700 ساعت نظارت بر تصاویر اجتماعی‌، 10 تا 20 تماس با پلیس و نیروهای خدماتی گرفته می‌شود. این درحالی است که بیشتر این اوپراتورهای ناظر بر تصاویر سیستم‌های امنیتی هستند که در صورت نیاز به فوریت‌های پزشکی به دلیل حادثه یا بیماری برای اشخاص داخل خیابان با مراکز خدمات پزشکی تماس می‌گیرند.

کمک به مدیریت مکان

مدیریت اماکن عمومی همچون یافتن اطفال گمشده، نظارت بر ترافیک، مدیریت جلسات عمومی، مدیریت اماکنی که پلیس نیاز به مراقبت بیشتر دارد و همچنین در مواردی که زنگ خطر به صدا درآمده است و نیاز به بررسی حضور یا عدم حضور نیروهای پلیس می‌باشد و همچنین بهینه سازی نحوه و تعداد اعزام نیروهای پلیس به مکان وقوع جرم یا حادثه از جمله کاربردهای سیستم‌های نظارتی می‌باشند.

کمک به جمع آوری اطلاعات

در اینجا لازم است که یادآوری شود که هرچه اطلاع رسانی به افراد حاضر در اماکن عمومی در مورد مجهز بودن این اماکن به سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی بیشتر باشد، احساس امنیت افراد و متعاقبا ترس از وقوع جرم توسط مجرمین نیز بالا رفته و با خود امنیت اجتماعی بیشتری را به همراه دارد.

آمار درصد کاهش جرائم با استفاده از سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی

گزارش‌ها و نتایج روزانه ارائه شده از سوی حافظان امنیت کشورهای مختلف نشان از آن دارد که چگونه وجود تکنولوژی‌های امنیتی تاثیر زیادی در کاهش جرم داشته است. از جمله این گزارش‌ها می‌توان به گزارش پلیس اسکاتلند اشاره نمود که در طی یک گزارش اخیرا اعلام نموده که پس از نصب یک سیستم مداربسته جامع و هزینه کردن حدود 130 هزار پوند، از میزان ارتکاب به جرم در شهر ایردری تا 75 درصد کاسته شده است.

کاهش 80 درصدی جرم در پارکینگ‌ها از جمله دست‌آورد استفاده از این تکنولوژی می‌باشد. در داخل فروشگاه‌ها نیز با توجه به آمارهای حاصل از نتایج تحقیقات ارائه شده در بریتانیا بر روی97 هزار مغازه و توزیع کننده درباره میزان سرقت‌های کوچک نشان می‌دهد که اگر در اماکن مورد نظر، سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی به صورت حرفه‌ای نصب و تجهیز شده باشد، می‌توانند تا 59 درصد از وقوع سرقت جلوگیری کنند.

در پایان باید متذکر شد که سیستم‌های نظارتی و تکنولوژی‌های امنیتی ترافیکی، پلیس راهنمایی و رانندگی و کنترل طرح ترافیک، بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌ها و مغازه‌ها و ...؛ همه چشمانی همیشه بیداری هستند که اعمال و رفتار شهروندان را 24 ساعته زیر نظر دارند و به گفته کارشناسان تا زمانی که این دوربینها اعمال و رفتار شهروندان را در محیط‌های عمومی زیر نظر داشته باشند، خط قرمزی نادیده گرفته نمی‌شود و برعکس تاثیر بازدارنده در ارتکاب جرایم با خود به همراه دارد زیرا که مجرمان با آگاهی از این امر که اعمال آنها 24 ساعت شبانه روز در حال ثبت است، به راحتی به ارتکاب جرم رو نمی‌آورند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала