بیانیه سفارت ایران در بلژیک در مورد محکومیت یک دیپلمات ایرانی

© Fotolia / Artjazzبیانیه سفارت ایران در بلژیک در مورد محکومیت یک دیپلمات ایرانی
بیانیه سفارت ایران در بلژیک در مورد محکومیت یک دیپلمات ایرانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
اشتراک
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در رابطه با محکومیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی به 20 سال زندان در دادگاهی در شهر آنتورپ بلژیک، بیانیه ای را در توییتر منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل پیرو اطلاعیه مطبوعاتی قبلی خود مورخه 4 فوریه 2021 در مورد حکم دادگاه آنتورپ در پرونده دیپلمات ایرانی، از این فرصت استفاده کرده و موارد زیر را در مورد حوادث فعلی بیان می دارد:

​همانطور که در بیانیه مطبوعاتی قبلی گفته شده، جمهوری اسلامی ایران به نقض کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک (1961) توسط آلمان و بلژیک به شدت اعتراض کرده و اقدامات دولت های مذکور را خلاف حقوق بین الملل مرسوم و تجریه دیپلماتیک موجود می داند.

حکم دادگاه آنتورپ در تاریخ 4 فوریه 2021 نشان داد که سیستم قضایی بلژیک به ماهیت الزام آور تعهدات خود طبق کنوانسیون وین توجه نمی کند. جمهوری اسلامی ایران در دو یادداشت شفاهی به بلژیک و آلمان رسما صلاحیت دادگاه بلژیک را به دلیل نقض مصونیت شخصی آقای اسدی به عنوان دیپلمات طبق کنوانسیون 1961 توسط دادگاه رد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای یادداشت های فوق الذکر  این حق را برای خود محفوظ می داند که به همه مکانیسم های قانونی ، از جمله پروتکل اختیاری کنوانسیون وین در مورد حل و فصل حتمی اختلافات متوسل شود.

یادآور می شود اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود، دستگیر شد.

به گفته دفتر دادستانی بلژیک، اسدی به هماهنگ کردن  تلاش برای سازماندهی یک حمله تروریستی متهم شده است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала