ایران سعی در تشویق استقلال اسکاتلند از بریتانیا دارد

© Fotobank.ru/Getty Imagesایران سعی در تشویق استقلال اسکاتلند از بریتانیا دارد
ایران سعی در تشویق استقلال اسکاتلند از بریتانیا دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2021
اشتراک
اتاق فکر انگلستان گمان می کند دولت تهران به دنبال تأثیرگذاری بر تجزیه انگلیس از طریق همه پرسی استقلال اسکاتلند باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشنال نیوز، اتاق فکر معتقد است، که ایران در تلاش است تا با استفاده از حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی برای "ایجاد اختلاف و تفرقه" اسکاتلند را برای جدا شدن از انگلیس تحت تأثیر قرار دهد.

​در گزارش انجمن هنری جکسون آمده است که تهران "تلاش قابل توجهی" را برای ایجاد یک رابطه سیاسی قوی با ملی گرایان اسکاتلندی که خواهان استقلال هستند، انجام می دهد. این قابل درک است که ایران، که سابقه خصومت طولانی با انگلیس دارد، دوست دارد اسکاتلند به عنوان وسیله ای برای تضعیف قدرت انگلیس، از هم جدا شود.

روز پنجشنبه با برگزاری انتخابات مهم پارلمان اسکاتلند، اندیشکده لندن ادعا کرد متخصصان فضای مجازی که برای ایران کار می کنند از حساب های دروغین توییتر و فیس بوک برای تأثیرگذاری بر رای دهندگان استفاده می کنند.

اگر حزب حاکم ناسیونالیست اسکاتلند (SNP) اکثریت قاطعی را در ادینبورگ کسب کند، به احتمال زیاد روند انجام یک همه پرسی دیگر برای استقلال اسکاتلند، که اولین انتخابات جدایی اسکاتلند از بریتانیا در سال ۲۰۱۴ بود، را آغاز کند.

در این گزارش آمده است: ایران تقریباً به طور قاطع به دنبال ایجاد اخلال در انتخابات فعلی به احتمال زیاد در انتخابات مجلس اسكاتلند ما است. فعالیت های ایران در فضای مجازی برای حمله به تمامیت قانون اساسی انگلیس طراحی شده است. به نظر می رسد عناصری در ایران وجود دارند که مایلند در سیاست داخلی انگلیس برای تشویق جدایی طلبی اسکاتلند دخالت کنند.

فیس بوک ۴۴۶ حساب جعلی ایرانی را به دلیل نقض سیاست های خود در برابر مداخلات خارجی بسته است.

در ماه فوریه، رسانه های اجتماعی تصویری از یک پست از شخصیت آنلاین جعلی ایرانی را منتشر کردند که محافظه کاران اسکاتلندی را به سخره می گرفت. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ نام دامنه مورد استفاده در کارزارهای نفوذ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سال گذشته توسط ایالات متحده کشف و ضبط شد. اینها شامل سایت هایی مانند syria-victory.com و yemenpress.org، مربوط به اهداف سیاست خارجی منطقه ای ایران بودند. اما همچنین دامنه هایی از قبیل importantstudies.org وجود داشت که تعداد کمی از آنها با سپاه ایران مرتبط بودند.

این گزارش تاریخچه پیوندهای محکم بین ایران و حزب حاکم ناسیونالیست اسکاتلند را که شامل جلسات اعضای برجسته حزب طرفدار استقلال و چهره های دولت تهران بود، برجسته می کرد.

در این بیانیه آمده است: چندین ملی گرای اسکاتلندی این رویکرد را پذیرفته اند، حتی در جستجوی روابط کاری آینده و توسعه روابط با نمایندگان دولت ایران در داخل کشور، از این روش پذیرفته شده اند.

در سال ۲۰۱۵، مقامات اسکاتلندی توسعه بین المللی برای بحث در مورد فرصت های بخش نفت و گاز به ایران سفر کردند.

در این گزارش آمده است كه فعالیت های ایران طی سال گذشته به طور فزاینده ای در اسكاتلند شناسایی شده است و ایران "تلاش قابل توجهی" در توسعه روابط سیاسی خود با نخبگان سیاسی اسكاتلندی كه از استقلال حمایت می كنند انجام داد.

این تحقیق نشان داد که ایران "کمپین های اطلاعاتی به سبک روسی" از وب سایت های جعلی و حساب های اینترنتی ایجاد کرده است تا سیستم های سیاسی دموکراتیک را مختل کند. اما تمرکز بیشتر بر روابط ایران و حزب حاکم ناسیونالیست اسکاتلند در "تعامل مختل شده" بین دکتر محمد شمالی نماینده پیشین رهبر ایران در انگلیس و وزیر اول اسکاتلند نیکولا استارجئون بود.

در این گزارش آمده است: در حالی که هیچ پیشنهادی مبنی بر اینکه سیاستمداران ناسیونالیست اسکاتلندی مداخلات ایران را تشویق یا تأیید کرده اند وجود ندارد، اما این مسئله یک مسئله آزار دهنده است، با موضوع یک همه پرسی بالقوه برای استقلال اسکاتلند که کاملاً بحث برانگیز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала