اعتراض بغداد به ترکیه به خاطر حضور وزیر دفاع ترکیه در عراق

© AFP 2023 / Adem Altanاعتراض بغداد به ترکیه به خاطر حضور وزیر دفاع ترکیه در عراق
اعتراض بغداد به ترکیه به خاطر حضور وزیر دفاع ترکیه در عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2021
اشتراک
دولت بغداد به آنکارا به دلیل ورود هماهنگ نشده وزیر دفاع ترکیه به عراق اعتراض کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: عراق نسبت به ورود حلوصی آکار آکار وزیر دفاع ترکیه به این کشور اعتراض دارد، این هماهنگی با بغداد در میان گذراشته نشده بود.

دست راست رهبر سابق داعش در ترکیه بازداشت شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2021
دست راست رهبر سابق داعش در ترکیه بازداشت شد

نزار خیرالله معاون وزیر امور خارجه عراق، کاردار ترکیه در بغداد را به وزارت احضار کرد و روز دوشنبه ۳ ماه مه به این وزارتخانه یادداشت اعتراضی داد، که در آن دولت عراق خشم و محکومیت شدید خود را نسبت به حضور حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در عراق، اعلام کرد.

وزارت امور خارجه عراق گفت: بدون هماهنگی یا توافق قبلی از طرف مقامات ذی صلاح و ملاقات وی با نیروهای ترکیه، که به طور غیرقانونی در خاک (عراق) هستند. حاکمیت عراق و یکپارچگی سرزمین ها و حریم هوایی عراق توسط نیروهای مسلح ترکیه را نقض می کند.

پیش از این، وزارت دفاع ترکیه گزارش داده بود، که نیروهای ویژه ترکیه در عملیاتی بزرگ علیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق شرکت می کنند.

به گزارش روزنامه حریت به نقل از منابع نظامی، توپخانه و حدود ۵۰ هواپیما و هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی ترکیه نیز در این عملیات و اهداف ضربتی پ.ک.ک در مناطق متین، آواشین، قندیل، زاپ، گارا در شمال عراق درگیر هستند.

درگیری مسلحانه با پ ک ک از سال ۱۹۸۴ در ترکیه آغاز شد و در سال ۲۰۱۵ از سر گرفته شد. در شمال عراق پایگاه های پ.ک.ک وجود دارد که نیروهای مسلح ترکیه علیه آنها عملیات هوایی و زمینی انجام می دهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، قبلاً در مورد از بین رفتن ۶ هزار عضو پ.ک.ک در داخل کشور و ۶.۹ هزار نفر در خارج از آن از ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که تلفات نیروهای امنیتی ترکیه به بیش از ۱.۲ هزار نفر رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала