این دانه های خوراکی را حتما مصرف کنید

© Depositphotos.com / AntonMatyukhaاین دانه های خوراکی را حتما مصرف کنید
این دانه های خوراکی را حتما مصرف کنید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2021
اشتراک
برخی دانه های خوراکی برای سلامت بدن بسیار حیاتی و مهم هستند و باید در رژیم غذایی هر فرد گنجانده شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رکنا، مواد غذایی مانند غلات، لبنیات، گوشت ، سبزیجات و میوه‌ها بخش اصلی تغذیه را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها دانه‌ها نیز از نظر ارزش تغذیه ای بسیار غنی بوده و منبع خوب فیبرها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید و بسیاری دیگر از ریزمغذی‌ها محسوب می‌شوند. در زیر چند دانه مفید که باید در رژیم غذایی مصرف شود، آمده است: 

دانه‌ آفتابگردان: از ویتامین‌های گروهB به‌خصوص فولات سرشار است که در محافظت از سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. ویتامینE فراوان در این دانه‌ها نیز آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است. 

کنجد: مصرف دانه‌های کنجد به‌شکل کامل، ارده یا روغن به تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. کنجد همچنین حاوی پروتئین‌ها، روی، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست.

دانه‌های کدو: غنی از آهن، روی، ویتامینB، منیزیوم، پروتئین‌ها و بعضی از اسیدهای آمینه است که سطح اضطراب را کاهش می‌دهد. این دانه‌ها انتخاب خوبی در دوران رژیم گیاهخواری است و به افرادی که دچار کلسترول بالا هستند نیز توصیه می‌شود.

پنج علامت خطرناک کمبود امگا 3 در بدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2021
پنج علامت خطرناک کمبود امگا 3 در بدن

دانه کتان: غنی از فیبر است. مصرف دانه‌های کتان به ثابت‌ نگه ‌داشتن قند خون کمک می‌کند و احساس سیری طولانی‌تری درپی‌دارد. این دانه‌ها منبع غنی امگا 3 هستند که برای سلامت مغز مفید بوده و در بینایی تاثیر دارد زیرا خطر استحاله ماکولای چشم را کاهش می‌دهد. براساس مطالعات، این دانه‌ها در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها نیز موثر هستند.

سیاهدانه: در طب سنتی به‌‌خاطر خواص ضدمیکروبی کاربرد دارد. البته تاثیر آرام‌بخش و اتساع‌دهنده عروق نیز دارد که به این دلیل از نظر درمان آسم و پرفشاری خون مورد تحقیق دانشمندان است.

دانه‌های چیا: به‌خاطر مقدار فراوان فیبرها، امگا3 و امگا6 در ثابت نگه‌داشتن سطح چربی‌های خون در حد نرمال موثر است. این دانه‌ها همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و آرد آن در رژیم غذایی افرادی که دچار عدم‌تحمل گلوتن هستند، کاربرد دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала