ادامه روند کاهشی رشد جمعیت ایران

© Photo / IRNA/Iman Maleki ادامه روند کاهشی رشد جمعیت ایران
ادامه روند کاهشی رشد جمعیت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2021
اشتراک
وزارت بهداشت ایران: رشد جمعیت کشور به سمت صفر می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمداسماعیل اکبری، مشاور وزیر بهداشت درباره طرح مجلس برای جوانی جمعیت با بیان اینکه معتقد نیستم که همه جوانب موضوع جمعیت در طرح جوانی جمعیت دیده شده است، گفت: اما باید دلسوزی کنیم، قدم جلو بگذاریم و کمک کنیم که موضوع به بهترین نحو جمع شود و به کمک مردم آید.

اکبری گفت: اتفاقات اعجاب‌آوری که درباره جمعیت در کشور رخ داده، واقعا قابل قبول نیست که ببینیم و حرف نزنیم؛ چه برای افرادی که مذهبی هستند و چه برای افرادی که قانونمند و حقوق‌دانند و چه برای کسانیکه تخصص دارند و ابراز علم می‌کنند. اکنون میزان باروری کلی در کشور ما حدود 1.6 شده است. یعنی حتما جمعیت افولی است. رشد جمعیت شش دهم است و به زودی به صفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: در سال 1398 بالغ بر 170 هزار بچه کمتر از سال 1397 به دنیا آمد. این خسران جمعیتی و این خسران سرمایه‌ای، عاطفی، علمی و اقتصادی را هیچکس بها نداد، اما ببینید که الان چه خبر است.

وی همچنین افزود: گاهی اوقات تا 26 درصد خلاف بررسی و ارزیابی غربالگری جنین داریم، چه کسی دردش آمد و پیشگیری کرد. برخی ارزیابی کردند که کشتن جنین سالم بهتر از این است که مبادا یک جنین معلول به دنیا آید.

وی افزود: در عین حال سالمندی در 20 سال آینده دو برابر می‌شود. جوانان و کارکنان باید پاسخ نیاز بزرگواران سالمند را هم بدهند. نکته اساسی این است که سالمند کرامت دارد. جامعه‌ای که به سالمندش کرامت نداشته باشد، محکوم به فناست و از طرفی جامعه‌ای که درصد سالمندی آن درصدی بیشتر از حد معمول باشد، محکوم به فناست. باید توجه کرد که نباید بیش از شش تا هفت درصد جمعیت سالمند باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала