گزارش و تحلیل

شیرینی استقلال

© Photo / IRNAشیرینی استقلال
شیرینی استقلال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2021
اشتراک
روز گذشته پس از پیروزی تیم استقلال در مقابل تیم الشرطه عراق در شهر جده، فدراسیون فوتبال عربستان در اقدامی تحسین برانگیز یک کیک بزرگ برای تیم استقلال فرستاد.

اسپوتنیک - علیرغم همه تلاش ها برای دور کردن ورزش از سیاست اما بر کسی پویشده نیست که در بسیاری از موارد همین ورزش است که دیوارهای اختلافات سیاسی را می شکند.

همه تحلیلگران کهنه کار جریان بازی پینگ پنگ معروف چین و آمریکا را که حتی امروزه به یک مصطلح سیاسی هم تبدیل شده قطعا به یاد دارند، مصطلحی که امروزه به "دیپلماسی پینگ پنگ" معروف است.

ضربه بزرگ نزدیکی ایران و عربستان به نقشه های اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
گزارش و تحلیل
ضربه بزرگ نزدیکی ایران و عربستان به نقشه های اسرائیل

فقط جهت اطلاع برخی از دوستان جوان که شاید آن دوران را به یاد نداشته باشم باید بگویم که در اواخر دهه شصت و اواسط دهه هفتاد میلادی رابطه سیاسی آمریکا و چین قطع بود و آمریکا درگیر جنگ ویتنام بود که شدیدا کمر آن کشور را شکسته بود، چین هم حامی اصلی ویتنام در این جنگ بود.

در آن زمان چینی ها تیم پینگ پنگ آمریکا را برای مسابقاتی به پکن دعوت کردند و لابه لای بازیکنان چند دیپلمات مخفی آمریکایی حضور داشتند که شروع مذاکرات با چین را کلید زدند و بعد از آن آقای هنری کیسینجر سال 1971 به صورت مخفیانه به چین سفر کردند و این جریان موجبات برقراری رابطه و حل اختلافات فیما بین از جمله جنگ ویتنام شد.

البته مقصود این نیست که همراه تیم استقلال برخی دیپلمات های ایرانی رفته اند تا با سعودی ها مذاکره کنند، چون ایرانی ها و سعودی ها نیاز به چنین کاری ندارند اما آنچه مسلم می باشد فدراسیون فوتبال عربستان سعودی بدون هماهنگی با مقامات سیاسی این کشور چنین اقدامی را انجام نمی دهد، حتی اگر بنا باشد این اقدام به صورت مجامله باشد.

اگر این جریان را در کنار تغییر لحن مقامات سعودی نسبت به ایران قرار دهیم متوجه می شویم یک سری تغییرات اساسی در سیستم سیاسی عربستان به وجود آمده که به دنبال حل اختلافات این کشور با ایران می باشد.

البته نمی توان جریان را خیلی ساده انگریست و تصور کرد به همین زودی ها همه چیز حل و فصل می شود اما اصل ماجرا همان نیت است که ظاهرا به وجود آمده.

مخصوصا که قطعا دولت آقای روحانی تلاش خواهد کرد پرونده رابطه با عربستان را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری جناب آقای روحانی ببندد و امتیاز بازگشت این روابط را به نام خود ثبت کند.

گو اینکه این ارتباطات از کانال مبادی امنیتی و نظامی و ظاهرا امروزه ورزشی شروع شده و ظاهرا هنوز سعودی ها نسبت به نیت طرف مقابل اطمینان ندارند و به این دلیل تمایلی برای افشا کردن رسمی تماس ها ندارند.

خلیج فارس تنها یک نام دریایی میان شبه جزیره ی عربستان و فلات ایران نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
گزارش و تحلیل
خلیج فارس تنها نام دریایی میان شبه جزیره ی عربستان و فلات ایران نیست

پالس های زیادی از طرف ایران در پاسخ به پالسهای مثبت عربستان سعودی مخصوصا از سمت و سوی وزارت خارجه ایران ارسال شده اما به هر حال سعودی ها توقع دارند پالس اصلی را از طرف اصلی خود بشنوند.

در صورتی که این امید ها به نتیجه برسد و ایران و عربستان بتوانند با یکدیگر کنار بیایند می توان گفت بسیاری مشکلات موجود منطقه و جهان اسلام با همکاری این دو قطب قدرت اسلامی به سرعت حل و فصل خواهد شد.

از جنگ خانمان سوز یمن گرفته تا جنگ سوریه و اختلافات داخلی بر سر دولت در لبنان و شرایط بی ثباتی سیاسی در عراق و اوضاع مردم بحرین تا بحث مشکلات مسلمانان از کشمیر و میانمار گرفته تا شمال آفریقا همه امروزه به دلیل وجود تفرقه میان مسلمانان است و همه گرو شکسته شدن دیوار پوشالی ای است که میان ایران و عربستان ایجاد شده.

مهمترین مساله این است که حل اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی می تواند موجب تقویت پشتوانه ملت مظلوم فلسطین در مقابله با سیاست های چند سال اخیر آمریکا و اسرائیل گردد و فلسطینی ها هم می توانند امیدوار بازگشت حقوقشان شوند.

در پایان باید گفت وقت آن رسیده که همه کشورهای اسلامی شیرینی استقلال خود از نفوذ دیگران را بچشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала