100 روز اول بایدن چگونه گذشت + ویدئو

© REUTERS / TOM BRENNER100 روز اول بایدن چگونه گذشت + ویدئو
100 روز اول بایدن چگونه گذشت + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2021
اشتراک
100 روز با یک دموکرات: ماه های نخست ریاست جمهوری جو بایدن چگونه بود؟

اسپوتنیک - 100 روز پیش، در 20 ژانویه، جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده روی کار آمد. این دوره به یک مرز سنتی تبدیل شده است که توسط آن موفقیت رئیس دولت جدید در ایالات متحده مشخص می شود. در این مدت، بایدن موفق شد قرارداد استارت نو را تمدید کند و همچنین با روسیه تنش ایجاد کند، احکام ترامپ را لغو کرد و همچنین نسل کشی ارمنستان را که خشم ترکیه را برانگیخت، به رسمیت شناخت. علاوه بر این، بایدن متعهد شده است که 2 تریلیون دلار در زیرساخت های آمریکا سرمایه گذاری کند و نژادپرستی سیستمی را شکست دهد.

تمدید پیمان استارت نو

اندکی پس از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس دولت، واشنگتن پیمان استارت نو را در مورد اقدامات برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح های استراتژیک تهاجمی تمدید کرد.

پس از آن ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که مسکو از تحقق وعده های انتخاباتی دولت بایدن استقبال می کند.

روحیه ضد روسی

در ماه مارس، روابط روسیه و آمریکا پس از اظهارات تند بایدن در مورد ولادیمیر پوتین وخیم تر شد. وقتی رئیس جمهور ایالات متحده در مصاحبه با ABC News در پاسخ خبرنگاری که از وی پرسید آیا ولادیمیر پوتین را قاتل می داند، آن را تایید کرد. رئیس کاخ سفید همچنین گفت که رهبر روسیه هزینه دخالت ادعایی در انتخابات آمریکا را پرداخت خواهد کرد.

توافق هسته ای با ایران

در اوایل آوریل، واشنگتن برای احیای توافق هسته ای ایران، برجام که ترامپ در سال 2018 یک جانبه آمریکا را از آن خارج کرده بود، به گفتگوها در وین پیوست.

بایدن، حتی در زمان مبارزات انتخاباتی خود، قصد خود برای بازگشت به این توافق نامه را اعلام کرد که در زمان ریاست جمهوری اوباما در سال 2015 با مشارکت انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین منعقد شد.

واشنگتن برای انجام این کار باید تحریم های اعمال شده توسط ترامپ علیه تهران را لغو کند. با این حال، بایدن گفت که تا بازگشت ایران به مفاد برجام و به ویژه توقف برنامه غنی سازی اورانیوم، آنها را لغو نمی کند. با این حال، بعداً نمایندگان آمریكا خاطرنشان كردند كه واشنگتن هنوز آماده است بخشی از محدودیت ها را برطرف كند.

فشار بر اروپا

دولت بایدن سیاست رئیس جمهور پیش از خود مبنی بر مخالفت فعالانه با ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 ادامه داد.

به عنوان مثال در ماه مارس، وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن گفت که ایالات متحده از کنار گذاشتن نور استریم 2، با وجود اینکه در مرحله نهایی ساخت است، حمایت خواهد کرد،. واشنگتن بارها اظهار داشته است که بایدن خط لوله را یک معامله بد برای اروپا می داند که اوکراین، لهستان و سایر کشورها را نیز تهدید می کند.

به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه و روابط با ترکیه

یک اقدام غیرمنتظره توسط دولت جو بایدن به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال 1915 در امپراتوری عثمانی بود.

پاکسازی قومی در امپراتوری عثمانی که طی آن در پایان قرن نوزدهم - ربع اول قرن 20، طبق گفته مورخان، بیش از 1.5 میلیون ارمنی کشته شدند، توسط بسیاری از کشورهای جهان، از جمله تعدادی از کشورهای غربی و همچنین روسیه، به عنوان نسل کشی شناخته شده است.

میراث ترامپ

بایدن دوره خود را با لغو دستورات اجرایی ترامپ آغاز کرد. از جمله آنها تصمیم به خروج ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس بود.

بایدن اندکی پس از انتقال به کاخ سفید، فرمان لغو این اقدام را امضا کرد. بر اساس توافق نامه پاریس، ایالات متحده متعهد شده است كه میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2025 26-28٪ در مقایسه با سطح 2005 كاهش دهد.

سرمایه گذاری در کشور

با پایان یافتن میراث ترامپ ، بایدن اجرای برنامه سیاسی داخلی خود را آغاز کرد. یکی از موارد برجسته آن، طرح توسعه زیرساخت 2 تریلیون دلاری بود.

برای تأمین بودجه این برنامه ، بایدن می خواهد مالیات شرکتها را از 21 به 28 درصد و همچنین مالیات بر سود خارجی شرکتها را افزایش دهد.

باید علیه نژادپرستی

پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ با اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس که در پی قتل فلوید آفریقایی تبار توسط نیروهای پلیس رخ داد، روبرو شد که همه شهرهای آمریکا را فرا گرفت و به آشوب ، کشتار جمعی و درگیری با مقامات امنیتی تبدیل شد.

چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده با خانواده فلوید متوفی تماس گرفت و قول داد که مقامات آمریکایی به کار خود در زمینه اصلاح پلیس ادامه خواهند داد.

مبارزه با همه گیری

از ترامپ، دموکرات ها نه تنها ناآرامی و اعتراضات نژادی را به ارث بردند، بلکه همچنین یک وضعیت اضطراری را به دلیل گسترش ویروس کرونا در ایالات متحده به ارث بردند. در ماه فوریه، بایدن رژیم اضطراری اعمال شده بدلیل همه گیری را كه از مارس سال گذشته در ایالات متحده در حال اجرا است، تمدید كرد.

اولین کنفرانس خبری

حتی در جریان مبارزات انتخاباتی 2019-2020، مسئله پیر بودن بایدن بارها در رسانه های آمریکایی مطرح شد. در نوامبر سال 2020 ، او 78 ساله شد. روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی به تپق زدن ها و اشتباهات گفتاری بایدن توجه زیادی کردند. از نظر آنها این نشان دهنده وجود اختلالات شناختی مرتبط با سن در او بود.

سقوط محبوبیت

در نقطه عطف 100 روزه ریاست جمهوری بایدن، میزان تأیید فعالیت های وی به طور غیر منتظره ای پایین بود. طبق نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و ای بی سی نیوز، تنها 52٪ آمریکایی ها بدون طور کامل یا تا حدی اقدامات بایدن را در 100 روز اول رهبری وی تأیید می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала