گزارش و تحلیل

مهمانپرست: در دنیای سیاست دوست یا دشمن صددرصد وجود ندارد

© Photo / IRNAآقای دکتر رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
آقای دکتر رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2021
اشتراک
آقای دکتر رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفیر سابق ایران در چهار کشور لهستان، لیتوانی، قزاقستان و تایلند در گفتگوی لایو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شرق اروپا به ویژه لهستان و کشورهای حاشیه بالتیک چنین گفت:

 به صورت طبیعی در شرایط عادی با کشورهای اروپای شرقی روابط خوبی داریم و همواره زمینه تاریخی برای روابط خوب میان ایران و کشورهای اروپای شرقی وجود داشته اما با تغییراتی که در اروپا و ایجاد جریانی از ملی گرایی در برخی از این کشورها رخ داد گرایشات گاها وابسته به برخی تغییرات در سطح بین المللی شد، در شرایطی که دولت ترامپ به عنوان نماد ملی گرایی در ایالات متحده به قدرت رسید این موج ملی گرایی به اروپا نیز سرایت کرد در انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان نیز شاهد چنین دیدگاه هایی بودیم.

 در این شرایط دولت ترامپ دیدگاه های خصمانه ای نسبت به ایران داشت و به تبع آن روابط سیاسی ایران و لهستان نیز تحت تاثیر قرار گرفت اما اگر چنین حوادث خاصی را در عرصه های بین المللی در نظر نگیریم به صورت طبیعی زمینه همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با شرق اروپا و مرکز اروپا داریم.

مهمان پرست: بعید می دانم که در مذاکرات وین به سرعت به توافق برسیم+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
مهمان‌پرست: بعید می دانم که در مذاکرات وین به سرعت به توافق برسیم+ویدیو

وی در ادامه افزود:

قطعاً سیاست‌های ایالات متحده آمریکا بر رفتار اروپای شرقی تاثیر فراوانی داشت و دلیل دیگری که برای تمایل خود به آمریکا می‌آوردند ترس از روسیه بود آمریکایی‌ها از این ترس برای تحویل نظرات خود به اروپای شرقی استفاده می کردند.

سفیر سابق ایران در لهستان و لیتوانی دو علت مهم برای رفتارهای کنونی کشورهای اروپای شرقی با روسیه و حمایت از سیاست های تحریمی بر ضد روسیه را سوابق تاریخی و نوعی شتابزدگی عنوان کرد و اظهار داشت:

یک دلیل سوابق تاریخی و برخی خاطرات است که در ذهن مردم از زیرمجموعه یک امپراتوری بزرگ بودن باقی مانده، به دلیل برخی ایده های استقلال طلبانه و ملی گرایانه نمی‌خواهند باز زیرمجموعه یک امپراتوری بزرگ باشند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Sputnik Iran (@sputnik_ir)

دلیل دیگر متاسفانه نوعی شتابزدگی است که فکر می‌کنند هر چه بیشتر خود را به آمریکا و دنیای غرب متصل کنند برای آنها یک دستاورد است به همین خاطر گاهی مواضعی را از کشورهایی بسیار ضعیف و کوچک می بینیم که به شدت تند است عموما کمبودهای موجود را با این مواضع تند و رفتار سنگین پوشش می دهند.

وی در ادامه تاکید کرد:

آمریکا باید اکنون بپذیرد که دنیای جدید دنیای تک ‌قطبی نیست و حتی دو قطبی نیز نخواهد بود و مبنای همکاری ‌های منطقه ‌ای، چندجانبه و کمک کردن به وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف برای رشد بر امنیت و ثبات در جهان تاثیرگذار خواهد بود.

آقای دکتر رامین مهمانپرست ادعای حقوق بشر و آزادی بیان در برخی کشورهای غربی را کاملاً دوگانه توصیف کرد آن را وابسته به تامین منافع برای این کشورها دانست و بیان کرد:

در دنیایی که برخی کشورها ادعای حقوق بشر و آزادی بیان دارند انتظار می رود رفتار این کشورها بیشترین میزان حقوق بشر و آزادی بیان را داشته باشد، قطعا در ایران نیز مشکلاتی وجود دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند کاملاً آزادی بیان وجود دارد و همه چیز بی نقص اجرا می شود اما کشورهای غربی که مدعی آزادی بیان هستند خود نباید رفتارهایی چنین انجام دهند حتی اگر برخی گروه‌های افراطی در این کشورها رفتارهایی این چنینی از خود بروز می‌دهند باید برخوردهایی صورت گیرد تا زمینه آن از بین برود، در کشورهای غربی همواره استانداردهای دوگانه را مشاهده می کنیم هرگاه حقوق بشر منافع آنها را فراهم کند از آن استفاده می شود در غیر این صورت تنها یک شعار است.

رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2021
گزارش و تحلیل
مهمان‌پرست: برجام در دوران اوباما هم دستاورد اقتصادی نداشت

  وی در ادامه رفتارهای صورت گرفته با خبرنگاران در برخی کشورهای اروپای شرقی نظیر لهستان و لتونی را کاملا مغایر با حقوق بشر توصیف کرد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های ایران در همکاری های دو جانبه و چند جانبه در منطقه را ضعیف دانسته و پیرامون عملکرد ایران در موضوع قره باغ اظهار داشت:

ما بیش از اندازه روی بحث برجام متمرکز شدیم و از برخی بخش های دیگر غفلت کردیم ، ما یک عضو قدرتمند در منطقه هستیم و امنیت کشورهای اطراف ما مانند ارمنستان و آذربایجان برای ما اولویت اول را دارد چرا که امنیت ما محسوب می شود، همواره در حل بحران ‌های منطقه ‌ای ایران نقش جدی ایفا کرده و باید کماکان این نقش را حفظ کند شاید هر چه جلوتر برویم شرایط برای فعالیت پررنگ ‌تر ایران در موضوع قره باغ سخت ‌تر شود اما قطعاً برای رسیدن به یک راه ‌حل نهایی حضور کشوری مانند ایران لازم و واجب است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران لزوم روابط خوب میان ایران و عربستان را برای امنیت، ثبات و پیشرفت در منطقه بالا ارزیابی کرد و تاکید داشت:

ایجاد روابط خوب میان دو کشور نیازمند خواست هر دو طرف است و هرچه روابط میان کشورهای منطقه بهبود پیدا کند شرایط منطقه بهبود خواهد یافت.

آقای دکتر رامین مهمانپرست احتمال انتشار عمدی فایل صوتی آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز موجود دانسته و خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

من نمی توانم دقیق بیان کنم که این فایل سهوا منتشر شده و لو رفته است یا عمدا، اگر سهوا منتشر شده باشد خطایی صورت گرفته است و باید با خاطی برخورد شود اما اگر عمدا این کار صورت گرفته باشد که این یک جرم تلقی می شود و کار خطرناکی است و باید با آن برخورد جدی صورت بگیرد. 

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل مطرح شده در رابطه با روسیه در این فایل تاکید کرد:

ابتدا باید بررسی کرد که تا چه اندازه مسائل مطرح شده از سوی دکتر ظریف در این فایل دقت و صحت دارد و موضوع دیگر این است که آیا اساساً نظر و تحلیل ایشان با نظر و تحلیلی که در حاکمیت مطرح هست تا چه اندازه تطبیق دارد، من بر این باورم در روابط بین‌الملل اساساً داشتن یک دوست ۱۰۰% یا یک دشمن صددرصد معنا ندارد که بگوییم اگر دوست ما کاری انجام داد و ما انتظار آن را نداشتیم از آن کشور گلگی کنیم، این بحث های صفر و صدی اساسا معنا ندارد و مبنای تمام روابط منافع ملی کشورها است.

مهمان‌پرست: آمریکا تا پیش از انتخابات ایران تحریم ها را لغو نمی کند+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
مهمان‌پرست: آمریکا تا پیش از انتخابات ایران تحریم ها را لغو نمی کند+ویدیو

در ضمن در روند برجام فراموش نمی کنیم که کشور های فراوانی مانع تراشی کردند، مواضع فرانسه، انگلیس و آلمان هیچگاه در این مذاکرات فراموش نخواهد شد.

وی افزود:

یک تحلیل وجود دارد و برخی معتقد هستند که چون انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است و چون حدس می زنند که مذکرات برجام تا قبل از انتخابات به نتیجه مطلوبی نمی رسد. بنابراین یک سناریویی طراحی شد که فضا را بتوانند دو قطبی کنند. فضا میان کسانی که گرایش حمایت از غرب دارند و کسانی که گرایش حمایت از شرق دارند. بحث روسیه ممکن است اینجا تبدیل شود به یک دو قطبی جدید که کسانی بین روسیه و آمریکا بخواهند فردی را انتخاب کنند.

یا اگر بحث مقاومت مطرح می شود و یا دیپلماسی و میدان مطرح می شود باز هم تبدیل کردن این به یک دو قطبی باشد. اگر واقعا این تحلیل درست باشد که یک عده ای بر اساس یک سناریو این کار را کرده اند که بخواهند در انتخابات از آن بهره ببرند. چون اگر برجام زودتر به نتیجه می رسید یک دستاورد انتخاباتی ممکن بود داشته باشد. ولی اگر حس کنند که در ایام انتخابات هنوز تکلیفش روشن نیست بخواهند با یک فضا سازی جدید یک دو قطبی درست کنند و از این دو قطبی رای مردم را به سمت خودشان بکشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала