درگیری سنگین ارتش میانمار با مخالفان مسلح در مرز تایلند

© REUTERS / Stringerدرگیری سنگین ارتش میانمار با مخالفان مسلح در مرز تایلند
درگیری سنگین ارتش میانمار با مخالفان مسلح در مرز تایلند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
اشتراک
درگیری‌ ها در شرق میانمار در حالی اتفاق افتاده که خونتا به مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) اعلام کرده که پیشنهادهای مطرح شده در نشست اخیر در اندونزی و برای پایان درگیری‌ ها در میانمار را بررسی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری رویترز، درگیری‌ ها در شرق میانمار در حالی از سر گرفته شد که شورشی‌های اقلیت قومی "کارن" به یک پست ارتش حمله کردند که این اقدام، شدیدترین درگیری از زمان کودتای اول فوریه سال جاری میلادی در میانمار است که به بحرانی در این کشور بدل شده است.

پانصد و 10 نفر قربانی تظاهرات میانمار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
پانصد و 10 نفر قربانی تظاهرات میانمار

رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در این نشست که در جاکارتا، اندونزی برگزار شد گفتند که به اجماع نظر با خونتا برای اقداماتی در راستای پایان خشونت‌ها در میانمار و پیشبرد گفتگو بین طرف‌های درگیر در این کشور دست پیدا کرده‌اند.

آ.سه.آن بیانیه پنج بندی خود را پس از نشست اخیر درباره اقداماتی در راستای توقف خشونت‌ ها و انجام گفتگوهایی بین طرف‌های درگیر در میانمار منتشر کرده است.
درگیری‌ های نظامی میان ارتش میانمار و گروه‌های مسلح و از جمله با اقلیت قومی کارن در شرق این کشور ابعاد وسیعی گرفته است.

در جریان بمباران این منطقه، واقع در نزدیکی مرز میانمار با تایلند، ۲۴ هزار نفر آواره شده‌اند.

درگیری نظامی شدیدی در مناطق مرزی شرق میانمار در کرانه غربی رودخانه سالوین و هم مرز با تایلند گزارش شده است. گفته می‌شود درگیری پس از تصرف یک پایگاه نظامی ارتش میانمار هم مرز با تایلند توسط گروه‌های مسلح وابسته به اقلیت کارن روی داده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به درگیری‌ های ارتش میانمار در مرز این کشور با تایلند پرداخته است. ساعت پنج بامداد امروز سه‌ شنبه نیروهای مسلح وابسته به اقلیت کارن یک پایگاه نظامی ارتش میانمار را به تصرف خود درآوردند.

پدو ساو تاو، رئیس بخش امور خارجی اتحادیه ملی کارن اعلام کرد که پایگاه نظامی یاد شده توسط نیروهای مسلح به آتش کشیده شده است. پس از آن ارتش میانمار با اعزام نیروهای کمکی به مصاف رزمندگان وابسته به اقلیت کارن رفته است.

از تعداد کشته‌ها و مجروحان این رویارویی نظامی گزارش دقیقی در دست نیست. اهالی روستاهای مجاور به خبرنگاران گفته‌ اند که شاهد فرار هفت نفر از سربازان مستقر در این پایگاه نظامی به جنگل‌های پیرامون آن بوده‌اند.

اتحادیه ملی کارن در گزارش خود از وقوع درگیری‌ های نظامی در نقاط دیگر این منطقه خبر داد. افزون بر آن گفته شد که طی چند روز گذشته و در اثر بمباران شدید این مناطق توسط ارتش میانمار دست‌کم ۲۴هزار نفر از ساکنان این منطقه ناگزیر به ترک خانه خود شده‌اند.

پس از کودتای نظامی روز اول فوریه ارتش علیه دولت آنگ سان سوچی، مردم این کشور دست به اعتراض زدند و برخی از اقلیت‌های ساکن میانمار به رویارویی مسلحانه با دولت کودتا روی آوردند. گفته می‌شود تا کنون در اثر سرکوب و درگیری‌ها بیش از ۷۵۰ نفر از شهروندان غیرنظامی میانمار جان باخته‌اند.

روستایی‌ها در طرف تایلند گفته‌ اند که تیراندازی پیش از طلوع خورشید آغاز شد. تصاویر ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی نیز نشان می‌ دهد که زبانه‌ های آتش و دود از طرف تپه‌ های جنگلی برخاسته است.

این گروه شورشی در سال ۲۰۱۲ آتش بس را با دولت امضا کرد و به اقدامات پایان داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала