اردوغان از بایدن: "گام اشتباه" درباره ارمنستان برندارید

© AP Photo / Sedat Sunaاردوغان از بایدن: "گام اشتباه" درباره ارمنستان برندارید
اردوغان از بایدن: گام اشتباه درباره ارمنستان برندارید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
اشتراک
ترکیه می پذیرد که بسیاری از ارامنه مسیحی ساکن در امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این ارقام را رد می کند و این که این قتل ها به صورت منظم انجام شده یا یک نسل کشی محسوب می شود را انکار می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جروزالم پست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از رئیس جمهور آمریكا جو بایدن، خواست كه به سرعت اظهارات خود را مبنی بر كشتار كشی ارمنیان در سال ۱۹۱۵ در امپراتوری عثمانی به معنای نسل كشی لغو كند، اقدامی كه به گفته وی موجب برهم خوردن روابط دو جانبه و كاهش آن می شود.

 ترکیه قصد دارد پیمان دفاعی خود را با آمریکا را به حالت تعویق درآورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2021
ترکیه قصد دارد پیمان دفاعی خود با آمریکا را به حالت تعویق درآورد

اعلامیه تاریخی بایدن در روز شنبه، متحد خود در ناتو ترکیه را خشمگین كرد، كه گفته شده است این اعلامیه "زخمی عمیق" در روابط از قبل متشنج بر سر تعداد زیادی از موضوعات را باز كرده است.

اردوغان در اولین اظهارنظرهای خود از زمان اظهارات بایدن گفت: "گام اشتباه" مانع روابط خواهد شد، به ایالات متحده توصیه می کنیم "در آینه نگاه کند" و افزود: ترکیه همچنان به دنبال ایجاد روابط "همسایگی خوب" با ارمنستان است.

اردوغان پس از جلسه هیئت دولت گفت: رئیس جمهور ایالات متحده سخنان بی اساس، ناعادلانه و غیرواقعی در مورد حوادث غم انگیزی که بیش از یک قرن پیش در جغرافیای ما اتفاق افتاده، بیان کرده است.

وی بار دیگر از مورخان ترک و ارمنستان خواست تا کمیسیونی مشترک برای تحقیق در مورد وقایع تشکیل دهند. "امیدوارم رئیس جمهور ایالات متحده هر چه سریعتر از این گام اشتباه برگردد."

وی با انتقاد از ایالات متحده به دلیل ناکامی در یافتن راه حلی برای درگیری ده ها ساله آذربایجان و ارمنستان در قره باغ - جایی که ایالات متحده، روسیه و فرانسه واسطه بودند اظهار داشت، که واشنگتن با وقوع قتل عام ایستاده است. "اگر می گویید نسل کشی، پس باید خود را در آینه نگاه کنید و ارزیابی کنید. بومیان آمریکا، من حتی نیازی به ذکر آنها ندارم، آنچه در مورد آنها اتفاق افتاده واضح است. در حالی که همه این حقایق وجود دارد، شما نمی توانید اتهام نسل کشی را به مردم ترکیه بچسبانید."

اردوغان همچنین در مورد شمار کشته شدگان در سال ۱۹۱۵ اعتراض کرد و گفت که در حدود ۱۵۰.۰۰۰ نفر کشته شده اند، در حالی که تقریباً یک و نیم میلیون نفر کشته شدند.

ارمنستان افزود: با اضافه کردن یک صفر به انتها این آمار اغراق آمیز بود، ترکیه می پذیرد که بسیاری از ارامنه مسیحی ساکن در امپراطوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این آمار را به رقابت می کشد و می گوید که این قتل ها به طور منظم تنظیم شده یا به معنای نسل کشی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала