ترکیه قصد دارد پیمان دفاعی خود با آمریکا را به حالت تعویق درآورد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه قصد دارد پیمان دفاعی خود را با آمریکا را به حالت تعویق درآورد
 ترکیه قصد دارد پیمان دفاعی خود را با آمریکا را به حالت تعویق درآورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2021
اشتراک
به علت سخنان بایدن درباره نسل کشی ارامنه توسط عثمانی ها، اردوغان توافق نامه ترکیه را در مورد همکاری در زمینه دفاع و اقتصاد با آمریکا را متوقف می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می خواهد پس از آنكه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  نسل كشی ارامنه را در امپراتوری عثمانی به رسمیت شناخت، توافق نامه ترکیه را در مورد همکاری در زمینه دفاع و اقتصاد با ایالات متحده آمریکا را به حالت تعویق در آورد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2021
ترکیه: به وقتش جواب آمریکا را می دهیم
 

به گفته این آژانس، اردوغان قصد دارد در جلسه کابینه به بررسی واکنش به سخنان بایدن بپردازد، از جمله اقدامات برنامه ریزی شده، انجماد توافق نامه دو جانبه در زمینه همکاری دفاعی و اقتصادی است. این توافق نامه در یک زمان به آنکارا امکان می داد تا در جریان درگیری ها در سوریه و عراق با واشنگتن همکاری کند.

پیمان دفاع یکی از مهمترین اسناد دو کشور در زمینه همکاری نظامی است. طبق این توافق، آنکارا و واشنگتن داده های اطلاعاتی را مبادله می کنند، تمرینات مشترکی را انجام می دهند و همچنین دسترسی آمریکایی ها به پایگاه های هوایی ترکیه را فراهم می کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که اظهارات جو بایدن همتای آمریکایی وی در خصوص نسل کشی خواندن کشتار ارامنه در دوران امپراتوری عتمانی را بسیار ناراحت کننده خواند.
گفتنی است، اردوغان در گفتگوی تلویزیونی در ترکیه با اشاره به اینکه که در طول جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی، "گروه های ارمنی مردم بی گناه را کشتند" گفت: "بایدن در رابطه با وقایعی که بیش از یک قرن پیش رخ داده است، عبارتی غیرمنصفانه و فاقد بنیان تاریخی استفاده کرده است. ما از این موضوع بسیار ناراحت هستیم. این موضوعات را باید به مورخان سپرد، نه سیاستمداران. اما از طرف مقابل پاسخی وجود ندارد. غرب در مورد مسئله ارامنه و نسبت به سازمانهای تروریستی ریاکاری می کند."
رئیس جمهور ترکیه گفت كه این اظهارات با تكیه بر اسنادی مطرح شده است كه "بیش از یك میلیون نسخه از آنها" در بایگانی های تركیه نگهداری می شود.
وی افزود: "بایدن بر چه چیزی استناد می کند، من نمی دانم. اگر چنین بایگانی هایی در آمریکا یا اروپا وجود دارد، آیا آنها آماده اعلام و ایجاد دسترسی به آنها هستند؟ ما آماده هستیم. بیایید و بررسی کنید."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала