چرا هزینه های نظامی در جهان افزایش یافته است؟

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر مخارج نظامی در جهان
مخارج نظامی در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2021
اشتراک
مجموع هزینه های نظامی در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به رغم بحران شیوع کرونا ۲,۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به مطالعات انجام شده از سوی موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، مجموع هزینه های نظامی در جهان در سال گذشته (۲۰۲۰ میلادی) به رغم بحران شیوع کرونا ۲,۶ درصد افزایش یافته و به رقم حدود ۲ تریلیون دلار رسیده است؛ این در حالی است که تولید ناخالص داخلی در جهان ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات منتشره در «اوئست فرانس» فرانسه، در حالی هزینه های نظامی در جهان ۲,۶ درصد افزایش یافته که به دلیل پیامدهای همه گیری کووید-۱۹ تولید ناخالص داخلی در جهان ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

احتمال پیمان نظامی میان ایران، روسیه، چین چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
احتمال پیمان نظامی میان ایران، روسیه، چین چقدر است؟

اگرچه پژوهشگران این موسسه بر این باورند که هنوز نمی توان در این مورد با قطعیت نتیجه گیری کرد؛ چراکه آثار نامطلوب همه گیری کووید-۱۹ بر اقتصاد کشورها در طول زمان نمایان خواهد شد اما از زمان بحران مالی ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، بیشترین میزان افزایش هزینه های نظامی سالانه در جهان در سال گذشته (۲۰۲۰ میلادی) به وقوع پیوست.

دوازده کشور ناتو در سال گذشته (۲۰۲۰ میلادی) حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به تقویت و تجهیز ارتش های خود تخصیص دادند. اما برخی کشورها مانند شیلی و کره جنوبی بخشی از این هزینه ها را برای مقابله با بحران شیوع کرونا اختصاص داده اند. ایالات متحده با افزایش ۴,۴  درصد بودجه نظامی خود (به عبارتی ۷۷۸ میلیار دلار) در سال گذشته (۲۰۲۰ میلادی) در صدر کشورهای جهان قرار دارد. فرانسه با افزایش ۲,۹  درصدی هزینه های نظامی خود (به عبارتی ۵۲,۷ میلیارد دلار) در جایگاه هشتم کشورهای جهان قرار دارد.

الکساندرا مارکشتاینر پژوهشگر موسسه صلح استکهلم در این باره اظهار داشت که افزایش بودجه نظامی ایالات متحده منعکس کننده دغدغه های فزاینده واشنگتن در ارتباط با تهدیدهای بالقوه رقبای راهبردی ازجمله چین و روسیه و همچنین فرسوده خواندن ارتش آمریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده است. بایدن نیز قصد کاهش هزینه های نظامی ایالات متحده را ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала