آمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت

© AP Photo / Staff Sgt. Chris Thornbury / U.S. Air Forceآمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت
آمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
اشتراک
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد، ایالات متحده و هشت کشور دیگر توافق ۲۰۰۶ در رابطه با برنامه اف-۳۵ را ملغی کرده و توافقنامه جدیدی به امضا رساندند که ترکیه را مستثنی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ترکیه یکی از مهمترین تامین‌کنندگان قطعات برای این جنگنده‌هاست. براساس گزارش آناتولی، این مقام پنتاگون درباره این اقدام جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2020
گزارش و تحلیل
ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه

گفته می شود واشنگتن در سال ۲۰۱۹ به طور مقدماتی ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت و استدلال می‌کرد که سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ که آنکارا خریداری کرده، می‌تواند از طرف روسیه برای دسترسی مخفیانه به جزئیات محرمانه جت‌های اف-۳۵ لاکهید مارتین مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آن را با سامانه‌های ناتو ناسازگار دانست.

با این حال، ترکیه تاکید دارد که سامانه‌های اس-۴۰۰ با سامانه‌های ناتو تداخلی ندارد و هیچ تهدیدی علیه این ائتلاف نظامی نیست.

به‌رغم حذف ترکیه از این برنامه و تحریم صنعت دفاعی ترکیه در ماه دسامبر، پنتاگون گفته است که همچنان برای قطعات اصلی اف-۳۵ به پیمانکاران ترکیه‌ای متکی خواهد بود.

یک دیده‌بان کنگره آمریکا در مه ۲۰۲۰ گزارش داد که تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه اف-۳۵ احتمالا موجب افزایش مشکلات زنجیره تامین از بابت افزایش تولید می‌شود. برنامه اف-۳۵ به ارزش ۳۹۸ میلیارد دلار از آن زمان با مشکلات بیشماری به ویژه کمبود موتور مواجه شده است.

اقدام آنکارا برای خرید سامانه اس ۴۰۰ باعث تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شده و واشنگتن بارها از آنکارا خواسته تا قرارداد خرید این سامانه را با روسیه لغو کند. آنکارا تا کنون با این خواسته واشنگتن مخالفت کرده است.

اس400 (Triumf) نسل جدید سامانه های پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته سامانه پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала