گزارش و تحلیل

روسیه و آمریکا؛ خطر جنگ اقتصادی

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه و آمریکا؛ خطر جنگ اقتصادی
روسیه و آمریکا؛ خطر جنگ اقتصادی   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
اشتراک
کرملین همه تلاش خود را برای جلوگیری از هرج و مرج در بازارهای مالی و حفظ سرمایه گذاران انجام می دهد.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه هندلزبلات آلمان می نویسد: با این حال ، بیگانگی روسیه و غرب شکل خطرناکی به خود گرفته است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا ، تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرده و کرملین به آن پاسخ داد. به دنبال آمریکا، کشورهای اروپایی نیز تحریم ها را علیه سیاست مسکو اعلام کردند.

علاوه بر این، به دلیل تمرکز گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین و اطراف شبه جزیره کریمه و همچنین در ارتباط با استقرار کشتی های جنگی آمریکا و انگلیس در دریای سیاه ، اختلاف تشدید می شود.

روسیه مناطق قابل توجهی از دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه را به دلیل تمرینات عنقریب بسته است. تحلیلگران سیاسی همچنین هشدار می دهند که مسکو می تواند با اشغال سرزمین هایی در جنوب اوکراین یک راهروی زمینی بین روسیه و کریمه ایجاد کند.

یوهان ساتهوف Johann Saathoff ، از حزب  سوسیال دموکرات آلمان SPD ، در مصاحبه ای با روزنامه Ostfriesen-Zeitung اوستفریزن-زایتونگ گفت: "روسیه ملزم است سرانجام شفافیت را در رابطه با جابجایی نیروها نشان دهد." و خانم آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر  Annegret Kramp-Karrenbauer‎، وزیر دفاع آلمان ، تمرکز نیروهای مسلح روسیه را "یک تحریک عمدی" خواند و گفت که روسیه تهدید "عینی و فوری" برای امنیت اروپا است.

Ежегодное послание президента РФ Федеральному Собранию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
توصیف جالب رفتار غرب نسبت به روسیه از زبان پوتین

بایدن ده دیپلمات روس را از آمریكا اخراج كرد و 32 شركت و اشخاص روسی را تحریم نمود. علاوه بر این ، از ماه ژوئن ، سرمایه گذاران آمریکایی از خرید اوراق قرضه دولت روسیه منع شده اند.

در پاسخ ، مسکو ده دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد ، دادستان کل فعلی و وزیر امنیت داخلی ، رئیس FBI و چهار رئیس فعلی یا سابق دیگر ادارات فدرال را از ورود به این کشور منع کرد ، و بر خلاف معمول ، خواستار رفتن سفیر ایالات متحده در روسیه برای رایزنی به واشنگتن شد.

کرملین می خواهد از وحشت در بازارهای مالی جلوگیری کند

وزارت دارایی روسیه به تحریم های سخت علیه بازار سرمایه روسیه دو ساعت پس از اعلام واکنش نشان داد. این نهاد اعلام کرد که مزایده های فروش اوراق بدهی به تعویق می افتد و برنامه وام گیری عجالتا تا تقریبا 10 میلیارد یورو کاهش می یابد. به جای صدور تعهدات جدید بدهی به میزان 44 میلیارد یورو برای تامین پولی دولتی، از ذخایر وزارت دارایی استفاده خواهد شد.

در بیانیه وزارت دارایی روسیه آمده است: "این کار به منظور به حد اقل رساندن خطر فروش اجباری اوراق قرضه دولتی توسط سرمایه گذاران خارجی انجام می شود."  تحریم های بایدن ذکر نشده است.

مقامات کرملین در تلاشند تا از وحشت در بازارهای مالی جلوگیری کنند. سخنگوی كرملین گفت كه تحریم های آمریكا را حمله مقدماتی آمریكا به ثبات كلان اقتصادی روسیه نمی داند. وی همچنین معتقد است که بانک مرکزی قادر است از بروز بحران در بازارهای سرمایه جلوگیری کند.

اما بانک های خارجی نگران هستند. این را نمایندگان بانکی در مصاحبه با روزنامه هندلزبلات گزارش دادند. آنها به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره می کنند ، که نه تنها موسسات مالی و شرکت های آمریکایی ، بلکه همه کسانی را که منافع تجاری در ایالات متحده دارند تحت تأثیر قرار داده اند.

Ежегодное послание президента РФ Федеральному Собранию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
پوتین: روسیه نمی خواهد پل ها را در روابط خود با مخالفان بسوزاند

امروز سرمایه گذاران آمریکایی از خرید اوراق قرضه وام فدرال با ارزش روبل (OFZ) منع شده اند که به دلیل نرخ بهره بالا تقاضای زیادی دارند. سرمایه گذاران خارجی حتی قبل از اعلام تحریم های جدید شروع به فروش OFZ ها کردند.

وزارت خارجه روسیه اعتراف کرده که مسکو فرصت های کمی برای پاسخگویی به اقدامات اقتصادی دارد. با این حال ، در صورت لزوم ، کلیه اقدامات مجازاتی احتمالی اعمال خواهد شد. در بحث های پر سر و صدا در تلویزیون دولتی روسیه ، بسیاری از کارشناسان برجسته سیاست خارجی و اقتصاددانان خواستار پاسخ تند کرملین مانند فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط بانک مرکزی روسیه شده اند.

بایدن تصریح کرد که می تواند در پاسخ به اقدامات کرملین فراتر برود: "با این حال ، من تصمیم گرفته ام که فعلا این کار را انجام ندهم." اما اگر روسیه باز هم در انتخابات آمریکا دخالت کند ، دوباره تهدید به اوکراین و حمله هکرها به نهادهای غربی را آغاز نماید، ایالات متحده آماده است "اقدامات جدید" را اتخاذ کند.

عملیات Sunburst همچنین بر زیمنس و دویچه تلکوم تأثیر گذاشت

در اواسط ماه دسامبر معلوم شد که هکرها برای چند ماه به پایگاه های اطلاعاتی وزارت خزانه داری آمریکا ، وزارت امنیت داخلی ، وزارت امور خارجه ، بخشی از پنتاگون و حتی ادارات مسئول سلاح های هسته ای و همچنین تعداد زیادی از واحد ها در آمریکا و اروپا دسترسی داشتند.

عملیات Sunburst به برنامه خدمات SolarWinds ایالات متحده نفوذ کرد. در میان قربانیان، مایکروسافت و دیگر شرکت های بزرگ آمریکایی وجود داشتند. به گفته کارشناسان تحریریه روزنامه هندلزبلات ، زیمنس و دویچه تلکوم نیز آسیب دیدند. در همین حال ، این رویارویی در حال گسترش به سایر کشورها نیز سرایت کرده است. به عنوان مثال ، جمهوری چک و بلغارستان  تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کردند و لهستان سخنان شدید اللحن خود را علیه کرملین به مراتب افزایش داده است.

 

 

 

 

  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала