خطیب زاده درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین توضیح داد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: ما در مورد برجام مذاکره نمی‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که ایران پیشرفت‌های خوبی در خصوص چگونگی بازگشت ایالات‌متحده به تعهدات برجامی‌اش داشته‌ است.

وی در ادامه افزود:« گفتگوها بسیار پیچیده است چرا که ما باید مطمئن شویم که ایالات‌متحده این بار واقعا تمامی تعهدات خود را انجام می‌دهد و موضوعات در تمام ابعاد قابل راستی‌آزمایی باشد.

نشست‌های جاری در وین در امتداد رایزنی‌های فنی برای اجرایی کردن تفاهمات صورت گرفته است. آنچه در وین اتفاق می‌افتد گفت‌وگوهای فنی در خصوص چگونگی رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا و بازگشت دولت ایالات متحده به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. در مسیر درستی هستیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی به این معنا نیست که گفت‌وگوها به مرحله نهایی رسیده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: در جریان جزئیات مذاکرات وین نیستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2021
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: در جریان جزئیات مذاکرات وین نیستیم

چون هیأت ما برای فرسایشی شدن مذاکرات و گفت‌وگوها در وین حاضر نشده، سعی کردیم متون خودمان را ارائه کنیم و از طرف مقابل خواستیم که سریعاً وارد مصادیق و متون مشترک بشود. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنیم.

الان در مرحله‌ای هستیم که باید گفت‌وگوها در موضوعات سختی صورت بگیرد. پیشرفت‌های خوبی در خصوص چگونگی بازگشت امریکا به تعهدات برجامی خودش حاصل شده است.

آنچه به‌عنوان مذاکرات گفته‌ می‌‌شود، مذاکرات در خصوص چگونگی اجرای تعهدات امریکا ذیل برجام است. ما برجام را مذاکره نمی‌کنیم. آنچه انجام می‌شود گفت‌وگوهای تکنیکی است که بسیار پیچیده است و باید مطمئن شویم که امریکا این بار قابل راستی آزمایی است و هم با اعضای ۱+۴ و هم با دوستان و متحدان خود به‌صورت نزدیک کار می‌کنیم که این مسیر، مسیری باشد که در تمامی ابعادش قابل راستی آزمایی باشد.

کوچک‌ترین نکات آن باید مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و تعهدات طرف مقابل روشن شود. اساساً بدون گفت‌وگو که نمی‌شود این را با یک نامه و اعلام از سوی واشنگتن بپذیریم. اتفاقاً برای اینکه مطمئن شویم این بار آنچه امریکا می‌گوید روی کاغذ نیست، تمامی تعهدات امریکا در یک لیستی باید کاملاً روشن شود که قابل راستی آزمایی باشد.

روسیه: با بازگشت آمریکا به برجام، نیازی به قطعنامه جداگانه شورای امنیت نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
روسیه: با بازگشت آمریکا به برجام، نیازی به قطعنامه جداگانه شورای امنیت نیست

در خصوص متنی که صحبت می‌کنیم متن کلیه تعهداتی است که امریکا باید انجام دهد، البته این بدان معنا نیست که ما خسارات امریکا به مردم ایران را فراموش کردیم و آن در جای خود قابل بحث است. الان تمرکز ما بر این است که بدون هیچ گونه خدشه‌ای باید کلیه تعهدات امریکا روشن شود.

نقاط اختلافی وجود دارد و پنهانی نیست و امریکا صحبت‌هایی را کرده که برخی تحریم‌های اعمال شده را برجامی نمی‌داند و ما هم گفته‌ایم که تمامی تحریم‌هایی که امریکا در دوران ترامپ انجام داده، برای این بوده که بازگشت امریکا به برجام غیر ممکن و سخت شود و پنهان هم نبوده و مقامات دولت ترامپ هم ابایی نداشتند که بگویند این تحریم‌ها را باز اعمال یا تغییر عنوان می‌دهند. مسیر شفافی وجود دارد.

مجاری سیاست خارجی مجاری تخصصی و فنی است و تمامی تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی در موضوعاتی در این سطح بررسی و تصمیم گرفته می‌شود.

مسیر راستی آزمایی یک مسیر کاملاً فنی، تکنیکی، میان سازمانی و چند بعدی است و یک نفر و یک گروه و یک جا انجام نمی‌دهد و وزارت خارجه تنها هماهنگ کننده تمامی این اقدامات خواهد بود. قطعاً مجلس شورای اسلامی مثل همیشه در تمامی این مسیر هر کجا که خودشان مایل باشند هم مطلع هستند و هم ورود دارند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала