علت تخلفات واکسنی در ایران چیست؟

واکسن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
اشتراک
به دلیل سوء استفاده برخی از مقامات شهرداری‌ها در ایران، اعتماد مردم به نظام توزیع و تزریق واکسن در روزهای اخیر خدشه دار شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، بررسی‌ها نشان می‌‌‎دهد که «ثبت اطلاعات تزریق واکسن به صورت آفلاین»،« احراز هویت افراد به صورت سنتی» و «فرآیند غیر سیستمی استحقاق سنجی» باعث ایجاد تخلف در فرآیند توزیع و تزریق واکسن کرونا شده است.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سامانه‌های نظارتی برای توزیع واکسن، برخط بودن آن است، شواهد نشان می‌‎دهد که در مراکز بهداشتی فرآیند تزریق واکسن کرونا و ثبت اطلاعات واکسن و فرد دریافت کننده در سامانه به صورت جداگانه و با تأخیر قابل توجه انجام می‌شود.

عذرخواهی فرماندار به خاطر ماجرای واکسن پاکبانان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
عذرخواهی فرماندار به خاطر ماجرای واکسن پاکبانان

ثبت آفلاین اطلاعات، ضریب خطا را در ثبت داده‌های مرتبط به نوع واکسن و مشخصات افراد دریافت کننده افزایش می‌دهد؛ همچنین، ممکن است در این فاصله داده‌های مرتبط به توزیع و تزریق واکسن گم شده و یا به صورت ناقص ثبت شود.

متأسفانه سامانه سیب وزارت بهداشت، فاقد هرگونه فرایند الکترونیک  جهت احراز هویت برخط افراد بوده و فرآیند شناسایی افراد کاملا به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود. بنابراین امکان وقوع تخلفاتی مانند اظهار کد‌ملی‌های نامعتبر و یا تزریق واکسن به افراد خارج از اولویت و سهیمه وجود دارد.

متأسفانه روند استحقاق سنجی در مراکز واکسیناسیون و معاونت بهداشت سیستمی نبوده و به همین دلیل ممکن است افراد غیر اولویت‌دار بدون هیچ نظارتی واکسن کرونا دریافت کنند.

به منظور رفع مشکلات فوق پیشنهاد می‌شود در گام نخست مراکز بهداشتی ملزم به استعلام کدهای اصالت واکسن قبل از تزریق به افراد شوند تا از این طریق امکان شناسایی واکسن‌های تقلبی قبل از تزریق فراهم شود. ثانیاً استحقاق‌سنجی بیماران خاص برای دریافت واکسن از طریق اطلاعات بیمه‌های درمانی انجام شود چراکه بیمه‌های درمانی اطلاعات دقیقی درباره بیماران خاص دارند و می‌توانند این اطلاعات را در اختیار سامانه سیب قرار دهند. ثالثاً هویت‌سنجی افراد از طریق استعلام برخط کد ملی از ثبت احوال توسط سامانه سیب انجام شود، علاوه بر این می‌توان با ارسال «کد تایید» به تلفن همراه افراد، نسبت به هویت‌سنجی آنان اقدام نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала