با شیوع کرونا آلودگی هوای ایران افزایش یافته است

© Sputnik / Siyavash Sobhgani با شیوع کرونا آلودگی هوای ایران افزایش یافته است
با شیوع کرونا آلودگی هوای ایران افزایش یافته است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
اشتراک
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع داد که در ایران برخلاف اغلب کشورهای دنیا شیوع کرونا باعث افزایش آلودگی هوا شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق حسنوند در ارتباط با یک مطالعه مروری پیرامون تاثیر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا گفت: در یک مطالعه مروری اثر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا در سراسر دنیا را در مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط متقابلی بین آلودگی هوا و همه گیری کرونا وجود دارد. بدین معنا که مواجهه با آلودگی هوا سبب تشدید علائم ناشی از کرونا می شود و از طرفی در بسیاری از مناطق دنیا در زمان همه گیری کرونا، کیفیت هوا دچار تغییراتی شده است.

حسنوند افزود: همانطور که می‌دانید، هر چه مواجهه مردم با آلودگی هوا بیشتر بوده باشد، ریسک ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتری می شود و میزان مرگ‌ومیر چنین افرادی در زمان همه گیری‌هایی نظیر کرونا افزایش می یابد. از سوی دیگر به واسطه‌ی اجرای محدودیتها در زمان همه گیری کرونا منابع انتشار آلاینده ها و متعاقب آن کیفیت هوا تغییر کرده است.

محسن هاشمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
نگرانی از روند افزایش فوتی های کرونا در تهران

وی در ادامه بیان داشت: نتایج این مطالعه که مقاله‌ی آن تحت داوری است، نشان می‌دهد در بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا، در زمان پاندمی کرونا غلظت آلاینده‌های هوا همچون PM2.5  که مهم‌ترین آلاینده هواست و دی‌اکسید نیتروژن کاهش چشمگیری پیدا کرده است. اما در کشور ما، در دوران همه گیری کرونا، برخلاف اغلب کشورها، با افزایش غلظت آلاینده‌ها روبرو بودیم. علت این امر این بوده است که ما قرنطینه کامل نداشتیم بلکه برای دوره‌های زمانی قرنطینه‌ی جزئی اعمال کردیم. هنگامی که قرنطینه به صورت جزئی باشد، مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده‌ی کمتری می‌کنند و بیشتر با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و در نهایت میزان انتشار آلاینده‌های هوا ناشی از منابع متحرک افزایش می یابد. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان داد غلظت آلاینده ازن هوا در دنیا افزایش پیدا کرده است که علت اصلی آن کاهش میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن و دیگر آلاینده های پیش ساز ازن بوده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала