دستگاه تشخیص علائم خطرناک طوفان سیتوکین ناشی از کووید-۱۹ + عکس

© Depositphotos.com / Artur Kamalov خون
 خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2021
اشتراک
طوفان سیتوکین زمانی اتفاق می‌افتد که مواد شیمیایی موجود در جریان خون به سرعت تکثیر شده و از کنترل خارج می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دیلی میل»، محققان اخیرا دستگاهی به اندازه ساعت توسعه داده‌اند که می‌تواند عرق را تجزیه و تحلیل کند و علائم خطرناک و کشنده طوفان سیتوکین که ناشی از کووید-۱۹ و سایر عفونت‌ها است را تشخیص دهد.

در اوایل بیماری همه گیر کووید-۱۹ پزشکان تشخیص دادند که بیمارانی که دچار طوفان سیتوکین می‌شوند اغلب حال آنها بسیار وخیم شده و بیش از سایرین در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

محققان دانشگاه تگزاس در دالاس در مطالعه اخیرشان نوارهای حسگر مجهز به آنتی‌بادی علیه هفت پروتئین پیش التهاب ساختند و آنها را روی شش فرد سالم و پنج فرد مبتلا به آنفلوآنزا (ویروس دیگری که می‌تواند طوفان سیتوکین را تحریک کند ) آزمایش کردند.

حسگر سیتوکین جدید «SWEATSENSER Dx»، به اندازه کافی حساس بود تا سیتوکین‌ها را در بیمارانی که داروهای ضد التهابی مصرف می‌کنند اندازه گیری کند. قبل از اینکه نوار حسگر تعویض شود، دستگاه تا ۱۶۸ ساعت سطح سیتوکین را ردیابی می‌کند.

​محققان گفتند:« یک سیستم هشدار سریع به پزشکان امکان می‌دهد استروئیدها را به سرعت تجویز کنند و خطر کنترل طوفان سیتوکین را کاهش دهند. به خصوص در حال حاضر و در دوران شیوع کووید-۱۹ اگر بتوانیم سیتوکین‌های پیش التهاب را کنترل کنیم، می‌توانیم بیماران را بسیار زود و قبل از بروز علائم درمان کنیم. تشخیص به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به محض اینکه طوفان سیتوکین از بین برود، التهاب بیش از حد می‌تواند به اندام ها آسیب برساند، باعث بیماری شدید و مرگ شود. اگر پزشکان بتوانند به محض شروع افزایش سطح سیتوکین، درمان‌های استروئیدی یا سایر روش‌های درمانی را انجام دهند می‌توان از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بیماران کاست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала