گزارش و تحلیل

نباید در دام تلاش آمریکایی ها برای رسیدن به توافق مقطعی افتاد

© REUTERS / EU Delegation in Viennaنباید در دام تلاش آمریکایی ها برای رسیدن به توافق مقطعی افتاد
نباید در دام تلاش آمریکایی ها برای رسیدن به توافق مقطعی افتاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2021
اشتراک
ایران تا به حال دو بار با غربی ها یکبار سال 2005 و بار دیگر سال 2015 در زمینه برنامه هسته ای توافق امضا کرد اما هر دو بار علیرغم اینکه ایرانی ها به تعهدات خود عمل کردند غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند و توافق ها را به هم زدند.

علیرغم اینکه گفتگو های فیما بین ایران و 1+4 و ایالات متحده در وین قرار است موجب احیای برجام و ایجاد راهی برای بازگشت آمریکا به تعهدات خود است اما از همین ابتدا آمریکایی ها نشان داده اند که حسن نیتی در کارشان نیست و تلاش دارند به هر شکلی شده گفتگو ها را کش بدهند تا به یک توافق نا چیز مقطعی برسند.

آنچه امروزه آمریکایی ها به دنبال اش هستند این است که فعلا مرحله قبلی را رد کنند و وارد مرحله جدیدی از مذاکرات و گفتگو با ایران شوند که تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن ادامه یابد، آنوقت ممکن است حتی باز هم یک توافق امضا کنند ولی در نهایت رئیس جمهوری بعدی زیر آن بزند.

رهبر ایران: مذاکرات برجام نباید فرسایشی شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
رهبر ایران: مذاکرات برجام نباید فرسایشی شود

اگر به مصاحبه آقای جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید با ایران اینترنشیونال توجه کنید متوجه می شوید که از همین الان برخی در ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای خروج از هر توافقی که ممکن است با دولت بایدن حاصل شود می باشند.

این گروه هم مورد حمایت لابی های بسیار قدرتمند درون ایالات متحده می باشند که هم از نفوذ سیاسی و رسانه ای بالا توسط لابی های صهیونیستی برخوردار هستند و هم امروزه از پشتیبانی مالی بسیار سنگین از طرف لابی های کشورهای عربی برخوردار می باشند.

یعنی خیلی قدرتمند هستند.

اگر واقعا آقای بایدن دلواپس دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی آمریکا می باشد به نظر می آید ایشان باید اول درباره لابی های صهیونیستی و عربی فکری کند، چرا که این لابی ها به صورت علنی در مقابل رئیس جمهوری آمریکا ایستاده اند و از همین الآن برای او شاخ و شانه می کشند.

البته بسیاری کارشناسان باور دارند که آقای بایدن بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند در مقابل این لابی ها ایستادگی کند.

اگر به جریان برجام برگردیم آنچه امروزه مسلم است این می باشد که علاوه بر رفع عملی تحریم ها دولت آمریکا باید کار دیگری هم انجام دهد تا تضمین دهد که برجام پا برجا خواهد مواد و آن مصوب کردن برجام در کنگره آمریکا به عنوان یک قانون است.

در صورتی که دولت آمریکا توان انجام چنین کاری را نداشته باشد کلا مذاکره و گفتگو با آن بی فایده خواهد بود چون قطعا طبق گفته های آقای جان بولتون دولت بعدی زیر هر توافقی که دولت فعلی امضا کند خواهد زد و دوباره همه به نقطه صفر باز خواهند گشت.

نکته دیگر این است که همه کشورهای دیگر جهان نیز باید فکری به تعامل با چنین شرایطی کنند، یعنی اینکه نمی توان روی آمریکا حساب باز کرد که به تعهدات خود عمل کند، منظور فقط برجام نیست، بلکه همه تعهدات دیگر است.

تجربه چهارساله آقای ترامپ یک زنگ خطری برای همه جهان بود که متوجه شود با یک کشور دارای تفکر یاغیگری مواجه می باشند و با توجه به اینکه این کشور مسلح به انواع و اقسام تسلیحات کشتار جمعی است باید فکری به حال آن کرد.

کمترین تصمیم باید آن باشد که مقر سازمان ملل از آمریکا خارج شود و تصمیم گیری های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل خارج از حیطه نفوذ آمریکا قرار گیرد.

ظریف: ایران با ماندن در برجام سربلند شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
ظریف: ایران با ماندن در برجام سربلند شد

یعنی عملا آمریکا بابت خروج از تعهدات خود جریمه شود نه اینکه کشورهای جهان بپذیرند آمریکا همانگونه که از معاهدات بین المللی خارج شد دوباره به این معاهدات برگردد.

دقیقا همان برخوردی که شاید با هر کشور دیگری که از معاهدات بین المللی خارج شود و یا به تعهدات بین المللی خود عمل نمی کند، انجام می شود.

امروزه وقت آن رسیده که همه کشورهای جهان با هم همکاری کنند و ایالات متحده را تحریم کنند تا مقامات آمریکایی متوجه شوند که در جهان فاعل ما یشاء نیستند.

کمترین تحریم هم باید توقف داد و ستد همه کشورهای جهان با دلار آمریکا باشد.

اما اگر کشورهای جهان با هم متحد نشوند تا آمریکا را بابت اعمال خود جریمه کنند، همه بدون استثنا باید منتظر بد عهدی های آمریکا نسبت به تعهداتی که برای آنها شاید حیاتی باشد، باشند.

درباره توافق هسته ای با ایران هم همین که آمریکایی ها پس از دو هفته گفتگو هنوز در حال بازی در آوردن می باشند در حالی که همه صورت مساله و راه حل آن را به خوبی می دانند، یعنی آنها هیچ تصمیمی برای حل جریان ندارد و جلسات وین فقط وقت کشی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала