افزایش مسمومیت ها با الکل صنعتی همراه با موج چهارم کرونا

© Sputnik / Shiva Abshenass افزایش مسمومیت ها با الکل صنعتی همراه با موج چهارم کرونا
 افزایش مسمومیت ها با الکل صنعتی همراه با موج چهارم کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
اشتراک
رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف خوراکی الکل هیچ تاثیری در بهبود و پیشگیری از کرونا ندارد، گفت: مصرف خوراکی الکل صنعتی، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، شاهین شادنیا، با اشاره به اینکه با شروع پیک چهارم کرونا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل متانول یا سمی بوده ایم، اظهار کرد: این فرض غلط و اشتباهی است که با مصرف الکل و یا مشروبات الکلی می‌توان کرونا را پیشگیری یا درمان کنیم.

کرونا در ایران؛ فوت ۳۲۱ بیمار در شبانه روز گذشته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
کرونا در ایران؛ فوت ۳۲۱ بیمار در شبانه روز گذشته

وی از شیوع موارد مسمومیت توسط الکل‌های صنعتی با هدف پیشگیری از کرونا در کشور خبر داد و افزود: مصرف خوراکی الکل به هیچ عنوان هیچ نقشی در درمان و یا پیشگیری از کرونا ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه الکل صرفاً به عنوان ضدعفونی کننده سطوح کاربرد دارد، گفت: با استناد به آخرین تحقیقات روز جهانی، حتی بحث انتقال کرونا از سطوح هم بسیار ناچیز و یا در مواردی منتفی است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به اینکه به طور کلی کاربرد الکل در پیشگیری از کرونا محدودتر شده است، ادامه داد: الکل مخصوص سطوح صرفاً در مواردی که به آب و صابون دسترسی ندارید برای ضدعفونی کردن دست‌ها کاربرد دارد.

وی، اطلاع رسانی غلط از سوی برخی سودجویان مبنی بر اثر بخش بودن الکل برای پیشگیری و یا درمان کووید ۱۹ را مورد انتقاد قرار داد و توصیه کرد: با توجه به اینکه کاربرد الکل خصوصاً در مصرف خانگی برای پیشگیری از کرونا منتفی شده، بهتر است خانواده‌ها از تهیه این فرآورده‌های سمی اجتناب و دور از دسترس اطفال قرار دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که الکل‌های صنعتی پس از ورود به بدن متابولیزه می‌شوند عنوان کرد: ترکیباتی که بعد از ورود الکل به بدن ایجاد می‌شود بسیار سمی و خطرناک است به شکلی که این ترکیبات از جداره سلول‌ها عبور و خصوصاً بر سلول‌های عصبی و بینایی اثر می‌گذارند.

وی افزود: مصرف خوراکی الکل‌های صنعتی می‌تواند موجب کوری دائمی شود.

به گفته شادنیا، مصرف خوراکی الکل در ساعات اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و ممکن است تا ۶ یا ۱۲ ساعت اول فرد هیچ علامت بالینی خاصی را بروز ندهد ولی متأسفانه بعد از گذشت تنها چند ساعت این مواد سمی وارد سلول‌های عصبی و بینایی می‌شوند و بیمار دچار علائم چشمی خواهد شد.

مینو محرز: وضعیت کرونا در تهران فاجعه است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
مینو محرز: وضعیت کرونا در تهران فاجعه است

تاری دید، کوری، طوفان‌های برفکی، کاهش سطح هوشیاری و حتی کما از عوارض مصرف خوراکی الکل‌های صنعتی ذکر کرد و ادامه داد: اگر چنانچه روند مراجعه بیمار بعد از استفاده از الکل به تأخیر بیفتد و یا به هر علتی این موضوع تشخیص داده نشود و یا درمان به تعویق بیفتد، این عوارض می‌تواند ماندگار باشد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم ادامه داد: بیمارانی داریم که به دلیل مصرف خوراکی الکل صنعتی زنده مانده اند ولی متأسفانه دچار کوری مطلق شده اند و یا دید این افراد فقط در حد احساس نور است.

شادنیا با بیان این که کاهش سطح هوشیاری و اثرات جدی بر اعصاب مرکزی که به دلیل مصرف خوراکی الکل صنعتی ایجاد می‌شود، امکان نجات بسیاری از بیماران را از بین می‌برد، مسمومیت با الکل‌های صنعتی را بسیار جدی و خطرناک دانست.

وی هشدار داد: تأخیر در مراجعه، تشخیص و درمان مسمومیت با الکل عوارض ماندگار و جبران ناپذیری به دنبال دارد.

شادنیا با بیان اینکه از دست دادن بینایی می‌تواند زندگی و آینده افراد را دچار تغییرات شگرفی کند، یادآور شد: امروز دنیا با شرایط خاص و پیچیده‌ای به لحاظ شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین باید بدانیم هیچ موضوعی به اندازه رعایت توصیه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضروری نمی‌تواند کمک کننده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала