آمریکا خواهان آتش بس در جنگ تجاری با چین است

© REUTERS / Hyungwon Kangآمریکا خواهان آتش بس در جنگ تجاری با چین است
آمریکا خواهان آتش بس در جنگ تجاری با چین است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
اشتراک
وزیر خزانه داری آمریکا، چین را عامل دستکاری در ارز نمی داند و احتمال لغو دستورات تنبیهی رئیس جمهور پیشین امریکا در ارتباط با چین پر رنگ تر می شود.

بلومبرگ می نویسد، جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا، چین را مانند مقامات قبلی این كشور، به عنوان یک عامل دستكاری ارزی طبقه بندی نمی كند.

آمریکا و چین   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
جنگ تجاری آمریکا و چین

به گفته کارشناسان، این ممکن است نشان دهد که واشنگتن در جنگ تجاری با پکن، که از اواخر سال ۲۰۱۷ ادامه دارد، خواهان آتش بس است و سیگنالی برای چین ارسال می کند.

انتظار می رود گزارش نرخ ارز در تاریخ ۱۵ آوریل منتشر شود. در حال حاضر، نسخه نهایی سند هنوز آماده نشده است، اما قبلاً مشخص شده است که در آن از چین به عنوان یک عامل ارز استفاده نمی شود.

علاوه بر این، یلن می تواند لغو اصلاحات را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز کند.

رئیس دولت سابق ایالات متحده، الزامات سایر کشورها را سخت تر کرده و آستانه شناسایی آنها را به عنوان دخالت ارزی کاهش داده است. این وضعیت به واشنگتن امکان می دهد برخی محدودیت ها، از جمله در تجارت دوجانبه را اعمال کند. اگر این اتفاق بیفتد، تعداد کشورهایی که نرخ ارز آنها توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده به طور منظم کنترل می شود، می تواند تقریباً نصف شود.

در عین حال، ترامپ اغلب به سیاسی کردن روند تعیین وضعیت چین متهم شده است.

به گفته برخی از تحلیلگران، پکن در سال ۲۰۱۹ به عنوان دستکاری کننده ارز شناخته شد، به طوری که لغو این تصمیم پنج ماه بعد به واشنگتن در مذاکره بر سر یک توافقنامه جامع تجاری امتیاز داد.

در حال حاضر، سه معیار اصلی وجود دارد که ایالات متحده تعیین می کند یک کشوری عامل دستکاری ارز است. برای انجام این کار، مازاد حساب جاری آن (بخشی از تراز پرداخت ها که منعکس کننده واردات و صادرات کالاها و خدمات است) باید حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی باشد. مازاد تجارت دوجانبه با ایالات متحده باید حداقل ۲۰ میلیارد دلار باشد و بانک مرکزی باید حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را برای مداخلات ارزی هزینه کند.

به عنوان یک قاعده، چنین مداخلاتی شامل خرید ارز خارجی در بازار داخلی برای بازار ملی تازه صادر شده است. این امر منجر به تضعیف مورد اخیر می شود که باعث می شود کالاهای صادرکنندگان محلی در خارج از کشور رقابت بیشتری داشته باشند. واشنگتن غالباً چنین تلاش های مقامات پولی خارجی را ناعادلانه می داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала