صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد
صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ هاست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی ‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، اظهار کرد: اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی ‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت "تارگت"های U3O8 است که اورانیوم (U) آن ۶۰ درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم ۶۰ درصد "هدف" یا تارگت درست می کنیم.

کاخ سفید نگرانی خود را از غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اعلام نمود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
کاخ سفید نگرانی خود از غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را اعلام نمود

وی گفت که این "تارگت"ها در راکتور (تهران) قرار می گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیو داروهاست.

صالحی افزود: مولیبدن ماده‌ ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این اقدام همسو با برجام است؟ خاطرنشان کرد که "انجام این فرایند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش ‌بینی شده است. ما تحقیقات مربوط به این فرایند را مدت ‌هاست که آغاز کرده‌ایم و ظرف یکی دو هفته آینده از تارگت های ۲۰ درصد برای تست استفاده خواهیم کرد، ولی هرچه جلوتر می ‌رویم غنا را بالاتر می ‌بریم چون هرچه با غنای بالاتر کار را انجام دهیم تولیدات ‌مان راندمان و کیفیت بالاتر در مدت زمان کوتاه‌ تری خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی اظهار نظرها درباره میزان خسارت و صدمه وارد شده به سانتریفیوژها در سایت نطنز گفت: اینکه سانتریفیوژها صدمه دیدند درست است اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده اند در حال بررسی است.

صالحی تاکید کرد: مقدمات اجرای ۶۰ درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی ‌اش متصل می‌شود و آغاز فرایند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این که افزایش هزارتایی سانتریفیوژها به ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که وجود داشت در چه چارچوبی انجام می شود گفت: این اقدام در راستای گام‌ های ایران برای کاهش تعهدات برجامی و بر اساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌شود.

ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که "هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد و این میزان جدای از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ موجود در نطنز است که ممکن است تعدادی از آنها در اثر اقدام تروریستی روز یکشنبه در سایت نطنز صدمه دیده باشند.

ایران گفته است که هزار سانتریفیوژ جدید از نوع IR-1 خواهد بود اما راندمان این ماشین های جدید که نصب می شوند ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала