ریابکوف: روسیه می تواند بین ایران و امریکا میانجیگری کند

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر ریابکوف: روسیه می تواند بین ایران و امریکا میانجیگری کند
ریابکوف: روسیه می تواند بین ایران و امریکا میانجیگری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
اشتراک
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه آماده است در صورت دریافت درخواستی، نقش واسطه بین ایران و ایالات متحده ایفا کند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه بیان کرد: این مسئله بحث میانجیگری نیست، بلکه این سوالی است که ما می توانیم برای موفقیت در مشاوره هایی که هفته گذشته در وین آغاز شد، انجام دهیم. به طور دقیق، مذاکرات بین شرکت کنندگان برجام و ایالات متحده غیرمستقیم است. این شرط توسط ایران مطرح شد. ما با درک با آن رفتار می کنیم. ما در این رایزنی ها شرکت می کنیم. ما خدمات خوبی را انجام می دهیم.

لاوروف: روسیه تلاش برای برهم زدن مذاکرات وین را محکوم می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
لاوروف: روسیه تلاش برای برهم زدن مذاکرات وین را محکوم می کند

معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه گفت: اگر همکاران ما از ما درباره چیزی برای انتقال سیگنال، یا پیوستن به جستجوی این یا آن مورد برای یافتن راه حل سیاسی، فکری مشکلات، از ما بخواهند، تعداد زیادی از راه حل ها در مشاوره وجود دارد، ما این کار را انجام خواهیم داد. ما در حال حاضر این کار را انجام می دهیم.

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.

این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است.

مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала