ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۴ تن است

© REUTERS / Iran's Foreign Ministry/WANA ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۴ تن است
ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۴ تن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اذعان کرد: در طی ۴۲ سال، ایالات متحده باید می فهمید که تهدیدات و تروریسم هسته ای بهترین راه برای مقابله با ایران نیست.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت: ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران اکنون از ۴ تن فراتر رفته است.

مسکو بر لغو تحریم های ضد ایرانی آمریکا اصرار دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
مسکو بر لغو تحریم های ضد ایرانی آمریکا اصرار دارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: هنگامی كه [رئیس جمهور پیشین آمریكا] دونالد ترامپ به قدرت رسید، ایران ۳۰۰ كیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت که امروز بیش از ۴۰۰۰ كیلوگرم در اختیار دارد.

به گفته ظریف، این ثابت می کند که "تحریم ها راه بدی برای تعامل با ایران است.

وی افزود: وقتی ترامپ به قدرت رسید، ما فقط از سانتریفیوژهای IR-1 استفاده می كردیم و امروز زنجیره [سانتریفیوژ] IR-6 در حال كار است.

به گفته این دیپلمات، در طی ۴۲ سال (از زمان تشکیل جمهوری اسلامی)، ایالات متحده باید می فهمید که تهدیدات و تروریسم هسته ای بهترین راه برای مقابله با ایران نیست.

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.

این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است.

مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала