جنگ فرسایشی یمن نفس ارتش سعودی را گرفت

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINE جنگ فرسایشی یمن نفس ارتش سعودی را گرفت
جنگ فرسایشی یمن نفس ارتش سعودی را گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2021
اشتراک
حذف نظامیان سعودی در قالب اعدام یا بازداشت، از یکسو موجب می ‌گردد تا مسئولیت شکست در جنگ یمن از محمد بن سلمان سلب شود و از سوی دیگر با کنار رفتن مخالفان، موقعیت ولیعهد جوان در عربستان تثبیت می ‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عربستان سعودی بعد از ۷ سال جنگ فرسایشی در یمن نه تنها موفق به تحقق هیچ یک از اهداف خود نشد بلکه اکنون در شرایطی قرار گرفته که تنها در جستجوی راهی برای خروج از این باتلاق خودساخته با کمترین خسارت است.

ادامه حملات  پهپادی جنبش انصارالله یمن به عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2021
ادامه حملات پهپادی جنبش انصارالله یمن به عربستان

واقعیت کنونی جنگ یمن بسیار دورتر از آن چیزی است که ریاض در سال ۲۰۱۵ و همزمان با آغاز مداخله خود، پیش بینی کرده بود؛ عربستان سعودی فکر می ‌کرد که با راه اندازی یک کمپین هوایی می‌تواند طی چند هفته در این جنگ پیروز شود، اما اکنون این جنگ وارد هفتمین سال خود شده و چشم اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

اخیرا وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور ۳ مسئول نظامی خود را به اتهام خیانت اعدام کرده است. در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده است که سه نظامی به نامهای محمد بن احمد بن یحیی عکام، شاهر بن عیسی بن قاسم حقوی و حمود بن ابراهیم بن علی حازمی، جرم خیانت بزرگ را مرتکب شده اند زیرا تحقیقات از آنها ثابت کرد که با دشمن علیه عربستان و منافع نظامی آن همکاری کرده‌اند.

در مارس ۲۰۲۰، ۲۹۸ مقام نظامی عالی رتبه سعودی به اتهامات مشابه همچون فساد مالی و پولشویی بازداشت شدند. در میان این مقامات ۲۹ نفر از مقام‌ های وزارت کشور عربستان در استان الشرقیه از جمله سه سرهنگ، یک سرلشکر و یک سرتیپ دیده می شدند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در فرمانی حکم برکناری «فهد بن ترکی» فرمانده کل نیروهای ائتلاف سعودی در یمن را به اتهام "فسادگ صادر کرد؛ فرمانی که به خواسته محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی از زبان پادشاه جاری شد.

فهد قبل از سال ۲۰۱۸ هم فرمانده نیروهای ویژه عربستان بود و همچنین مدتی هم مسئولیت نظارت بر نیروی زمینی عربستان را بر عهده داشت. پدر فهد هم سال ها قبل معاون وزیر دفاع عربستان بود.

علاوه بر فهد بن ترکی، پسرش نیز به اتهام فساد از امارت منطقه الجوف کنار گذاشته شد و این فرامین مستقیما به خواسته محمد بن سلمان صادر شده بود و تلویزیون سعودی نیز گفت که برکناری این شاهزادگان و فرماندهان پس از آن صورت گرفت که «هیأت نظارت و مبارزه با فساد» گزارشی از تخلفات اقتصادی آنان را به ولی ‌عهد گزارش داد.

در این میان، نوع دیگر فروپاشی داخلی و مخالفت با نبرد نیز به طرز قابل توجهی در درون ارتش سعودی مشاهده می‌شود. چندی قبل فرماندهان نظامی سعودی اعلام کردند که که برخی از نظامیان خودروهای نظامی خود را به آتش می ‌کشند و برخی دیگر نیز در پست ‌های خود آتش روشن می‌ کنند تا طرف یمنی آنجا را گلوله باران کند.

در پایان به گفته تحلیلگران با حذف عناصر نظامی عربستان در قالب بازداشت یا اعدام، از یک سو، مسئولیت شکست در جنگ علیه یمن از بن سلمان سلب می‌شود و فرماندهان نظامی مسئول این شکست معرفی می‌شوند و از سوی دیگر، محمد بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد، مقامات را برکنار می‌کند و ضمن کسب محبوبیت در قالب شعار مبارزه با فساد، افراد وفادار و نزدیک به خود را در سمت ‌های مهم منصوب می ‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала