آیا فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaآیا فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است؟
آیا فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
اشتراک
سردبیر نیویورک تایمز: بازگشت به توافق هسته ای اولین گام برای خارج شدن از این بن‌بست است.

به گزارش اسپوتنیک، یادداشتی با عنوان «فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است» در روزنامه «نیویورک تایمز» به چاپ رسیده است.

به نوشته نشریه نامبرده، بازگشت به توافق هسته ای اولین گام برای خارج شدن از این باتلاق است. در مقاله این روزنامه آمده است: «اکنون فرصت اندکی برای ایران و ایالات متحده برای بازگشت به اصول برنامه جامع اقدام مشترک که حامیان و منتقدان آن را توافق هسته ای ایران می خوانند، وجود دارد. در مقطع کنونی رویکرد تندروانه با عقل سلیم جور در نمی آید. اگر آمریکا پایبندی به توافق اول را نپذیرفت چرا ایران باید به توافق دوم اعتماد کند؟

واقعیت تلخ این است که تحریم های فشار حداکثری پایدار نیستند. این تحریم ها رفتار ایران را بهبود نداد بلکه عکس عمل کرد. ایران برای تنبیه ایالات متحده به دلیل عدم پایبندی اش به توافق، نقض تعهدات تنظیم شده اش را به اجرا در آورد تا به واشنگتن یادآوری کند دنیا بدون توافق هسته ای ایران چگونه است.

مقام ارشد ایرانی، توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
مقام ارشد ایرانی توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست

مطابق با شرایط برجام ایران اجازه داشت اورانیوم را تا 3.67 درصد غنی کند که بسیار پایینتر از غنای ساخت تسلیحات بود. اکنون در حال غنی سازی 20 درصدی است. بر اساس توافق هسته ای ایران به داشتن 202.8 کیلوگرم اورانیوم محدود بود اما اکنون برآورد می شود که ایران سه تن اورانیوم داشته باشد».

در پایان سال 2020، قانون «اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها» در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده (بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала