کمیسیون مشترک برجام فردا 9 آوریل تشکیل جلسه خواهد داد

© REUTERS / EU Delegation in Viennaنشست کمیسیون برجام با ایران در وین
نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
اشتراک
در نشست کمیسیون مشترک برجام بازگشت آمریکا به این توافق به بحث گذاشته خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مشترک برجام روز 9 آوریل تشکیل جلسه خواهد داد. طرفین توافق کردند که مذاکرات «گروه 5» (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه ) و ایران روز 9 آوریل در همین شهر از سر گرفته شود. شرکت‌کنندگان در این مذاکرات احتمال بازگشت آمریکا به برجام، اجرای کامل آن و لغو تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کردند.

شرکت کنندگان به جمع بندی نتایج بحث ها که در سطوح مختلف به انجام رسیده، ازجمله گروه مربوطه کارشناسی با حساب بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته ای با ایران و تأمین اجرای تمام تعهدات برجام از سوی طرفین خواهند پرداخت.

کشف تعداد زیادی از موشک های ساخت اتریش توسط حشد الشعبی عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
کشف تعداد زیادی از موشک های ساخت اتریش توسط حشد الشعبی عراق

چندی پیش، میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین بر این موضوع تأکید کرد که کمیسیون برجام دوباره روز 9 آوریل در وین برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است که هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا، مدیر سیاسی اقدامات خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مقامات ارشد آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و ایران روز 6 آوریل در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

نمایندگان دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به گفتگوهای اتمی در وین ملحق شد.‌ رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران سرپرستی گروه مذاکراتی ایالات متحده را بر عهده دارد. مالی گفته است که بازگشت آمریکا به برجام برای حفظ منافع این کشور حیاتی است. او پیش‌بینی کرده که اگر هر یک از طرفین موضع حداکثری داشته باشد، مذاکرات به مشکل خواهد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره این نشست گفته بود که این نشست عادی کمیسیون بود که هر سه‌ماه یک‌بار انجام می‌شود و مصادف شد با فرصتی که برای بازگشت به برجام توسط همه کشورها شکل گرفته است. در مجموع جلسه سازنده‌ای بود و توافق کردیم دو گروه کاری تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل شود و این‌ها متشکل از کارشناسان همه کشورها بجز آمریکاست. آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، حضور ندارد و این سیاست قطعی ماست.

مقام ارشد ایرانی، توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
مقام ارشد ایرانی توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری ویدیویی خود با خبرنگاران اظهار داشت که ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان می‌گوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون شکن ندارد، تحریم‌های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بی‌ المللی به پایان خواهد رسید.

دو گروه کاری همزمان مشغول به کار است. یک کارگروه بر گام‌هایی متمرکز است که ایران باید بردارد تا به تعهداتش در برجام بازگردد. کارگروه دیگری هم هست که لغو گام به گام تحریم‌های آمریکا بنا به برجام را در دستور کار دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که خواسته‌های ایران «حداکثری» است و طرح آنها در این جلسات سازنده نیست. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که خواسته‌های حداکثری ایران راهگشا نخواهد بود. پرایس، تاکید کرد که دلیل حضور در این گفت‌وگوها این است که قدم‌های دو طرف برای بازگشت به تعهدات تصریح شده در توافق مورد بحث قرار بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала