عراقچی: اگر طرف های مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت باشند، مذاکرات را متوقف می کنیم

© Photoعراقچی
عراقچی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن در خصوص نشست شب گذشته وین اعلام کرد در صورتی که ما ببینیم طرف های مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و یا به دنبال اهداف دیگری هستند، مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نور نیوز، عباس عراقچی ضمن بیان این مطلب افزود: لازم به ذکر است که در اجرای تعهدات هم ما اصلا بحث گام به گام نخواهیم داشت . همه مجموعه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که نام آن را «وضعیت نهایی» گذاشته ایم انجام خواهد گرفت.

اینکه مطرح میشود آیا اروپایی ها میتوانند آمریکا را مجاب کنند باید بگویم ما به اروپایی ها چنین نقشی نداده ایم بلکه با مجموعه ۴+۱ که چین و‌روسیه هم در آن هستند در حال مذاکره هستیم. و اینکه توانایی چنین کاری را دارند یا خیر ، من نمیدانم و باید ببینیم آیا قادر به این کار خواهند بود یا خیر . اگر در این زمینه موفق بودند ما بعد از راستی آزمایی به تعهداتمان بر میگردیم اگر هم نتوانستند که همین وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.

 اولیانوف: آمریکا و ایران هر دو آماده بازیابی برجام هستند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اولیانوف: آمریکا و ایران هر دو آماده بازیابی برجام هستند

جمهوری اسلامی در این زمینه اصرار ،عجله ای و شتابی  ندارد.

سید عباس عراقچی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: جلسه ای که انجام شد در ادامه جلسات معمول کمیسون مشترک بود و ما از این فرصت استفاده کردیم تا شاید یک گشایشی در خصوص مشکلاتی که درباره برجام پیش آمده حاصل شود ،از جمله بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم ها که متعاقبا بعد از راستی آزمایی ایران هم به تعهدات برجامی خودش برخواهد گشت.

عراقچی در ادامه افزود: تحولی که در این جلسه صورت گرفت میتوان گفت پیشرفت رو به جلو بود، اما نکاتی در این خصوص باید مورد توجه واقع شود از جمله:

مذاکراتی که ما انجام میدهیم فقط با کشورهای ۴+۱ هست و‌ما هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم حتی به صورت غیر مستقیم. چارچوب بحث با ۴+۱ مشخص میشود و بعد آنها با آمریکایی ها در خصوص موارد مطرح شده صحبت خواهند کرد. 

اینکه این کشورها با چه کیفیتی با آمریکایی ها صحبت میکنند به ما ربطی ندارد و ما اعلام کرده ایم که فقط با ۴+۱ طرف هستیم.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی می کند .

این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала