اعلام مقدار ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اعلام مقدار ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد در ایران
 اعلام مقدار ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد در ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در این کشور تولید شده، اعلام کرد نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد بسیار بالاتر از قبل از برجام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایلنا، بهروز کمالوندی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، گفت: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

آژانس: ایران غنی سازی اورانیوم در آبشار چهارم سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
آژانس: ایران غنی سازی اورانیوم در آبشار چهارم سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرد

وی ادامه داد: تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم.

کمالوندی گفت: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.

وی افزود: الان ما حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام ۱۲ هزار و پانصد سو بود.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژهای جدید در سال‌های گذشته، گفت: ممکن است امروز تعداد سانتریفیوژهای ما کم شده باشد، اما به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوزها مثل IR۶ که ۸ برابر سانتریفیوژهای نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ما افزایش یافته است.

کمالوندی ادامه داد: در حال حاضر ما هزار ماشین IR۲M داریم که مستقر شده اند و یا یک آبشار IR۴ راه اندازی شده و آبشار دوم این سانتریفیوژ هم راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به مصوبه مجلس، یک آبشار IR۶ انجام شده و آبشارهای بعدی هم در راه است و با این روند که پیش گرفته شده است سرعت غنی سازی ما نسبت به قبل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: اگر ما در یک زمانی ۹ تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان ۵ تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به سرعت هر آنچه مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به سرعت در موقعیتی قرار میگیریم که بهتر از قبل برجام است.

کمالوندی گفت: در حوزه غنی‌سازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصله‌ای صدها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشین‌ها داریم.

رنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی می کند .

این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرده و به دنبال آن به تدریج به فعالیت هسته ای خود گسترش داده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала