چند میلیون دلار ارز برای داروهای کرونا مصرف شده است؟

CC0 / / دارو
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
اشتراک
کارشناس: در عرصه کرونا تقریبا همه 38 قلم داروی کرونا در کشور تولید شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، در نشست خبری سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی، میزان ارز مصرف شده برای کرونا ۴۸۰ میلیون دلار اعلام و تاثیر تفاهم ایران با چین بر حوزه دارویی تشریح شد.

دکتر محمود نجفی عرب، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی در این باره گفت: « بروکراسی اداری باعث بروز چالش‌هایی می‌شود و در توسعه فضای کسب و کار با موانعی مواجه می‌شویم؛ یکی از دلایل این امر وجود قوانین دست و پاگیر و آیین‌نامه‌هایی است که ضرورتی بر وجود آنها نیست، دستگاه‌های کشور باید باور کنند که NGO ها می‌توانند در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به آن‌ها کمک کنند اما عزمی برای رفع موانع تولید و کسب و کار دیده نمی‌شود‌. دستگاه اجرایی کشور اصلا آماده این بحث نیست و تولید در کشور سخت‌تر از گذشته شده است.

یکی از بندهای توافق ایران و چین، حوزه سلامت است؛ در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پتانسیل‌های خوبی موجود است و فردا نخستین جلسه در این باره برگزار می‌شود، با چین به صورت برد ــ برد می‌توانیم در حوزه دارویی کار کنیم زیرا بسیاری از مواد اولیه، اینترمدیت‌ها و ماشین‌آلات تولید دارو و مواد بایوتک در چین تولید و صادر می‌شود. همکاری با چین برای تولید مواد شیمیایی حوزه دارو می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تولید داخلی و توسعه صادرات دارو شود.

نظر سیاستمدار ایرانی درباره همکاری های اقتصادی ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
نظر سیاستمدار ایرانی درباره همکاری های اقتصادی ایران و چین

ما با تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو مخالف هستیم. دولت علیرغم شعارهایی که می‌دهد در عمل در عرصه تصمیم‌گیری به بخش خصوصی توجهی ندارد و ما پیش از این بارها نسبت به مشکلات ارز 4200 تومانی اشاره کرده بودیم».

مرتضی خیرآبادی در نشست سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی گفت: « ما حدود 110 کارخانه داروسازی در کشور داریم که در کشورهای اطراف بی‌نظیر است. از کل میزان ارزی که در سال 99 به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد 480 میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است، در عرصه کرونا تقریبا همه 38 قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود اما تخصیص ارز صنعت داروسازی، کاهش یافته است.

ما حتی برای تولید رمدسیویر از ارز نیمایی استفاده کردیم؛ در فروردین سال 99 هر ویال رمدسیویر 235 یورو در اروپا و در بنگلادش 85 یورو بود، این دارو در کشور ما با قیمت 600 هزار تومان تولید شد که باعث صرفه جویی بی‌نظیر ارز شد و کارخانجات داروسازی توانستند با 700 میلیون دلار چرخ صنعت دارویی کشور را در سال گذشته بچرخانند. در بخش واکسن کرونا نیز از دولت می‌خواهیم که به تامین واکسن کمک کنیم».

دکتر محمد عبده‌زاده با بیان این‌که امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود تا امور مربوط به دارو تسهیل شود، اظهار کرد: «ما نگرانیم که اگر وضعیت سال 99 ادامه یابد در روند تخصیص و تامین ارز در بانک‌ها مشکلات شرکت‌ها بیشتر شود؛ ذخایر دارویی به حداقل رسیده است و معمولاً ذخایر دارویی 6 ماه بود اما امسال به دلیل محدودیت‌ها در تخصیص ارز بسیاری از ثبت سفارش‌ها ارز نگرفتند و در مواد اولیه‌ای که از هند می‌آوریم دچار مشکل هستیم، ارزهایی که از طریق کارگزاران چینی تخصیص یافته بود قسمت عمده‌اش محقق نشد که امیدواریم در سال 1400 با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌ها در زمینه نقل و انتقالات بانکی به حالت عادی بازگردند.

ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه ایران فارما را گرفته بودیم اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران برگزاری آن به تعویق افتاده است. صنایع داروسازی کشور علیرغم شدیدترین تحریم‌ها سربلند از این عرصه بیرون آمده است؛ ما داروهایی که در پروتکل درمان کروناست را می‌توانیم تولید کنیم در بخش واکسن کرونا نیز تلاش‌های بسیاری در بخش تولید انجام شده است و همه شرکت‌ها دست به کار شده‌اند تا واکسن کرونا را تولید کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала