گزارش و تحلیل

پشت پرده کودتا در اردن

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoپشت پرده کودتا در اردن
پشت پرده کودتا در اردن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
اشتراک
یک بار دیگر بحث کودتا در اردن در صدر اخبار جهان قرار گرفت، کودتایی که اینبار ظاهرا برادر شاه و نماینده ویژه اش به عربستان سعودی پشت آن بوده اند.

اسپوتنیک - برخی رسانه های اسرائیلی ادعا کردند که شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی وچند امیر اماراتی پشت این کودتا بوده اند.

وزارت خارجه ایران به تحولات اردن واکنش نشان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
وزارت خارجه ایران به تحولات اردن واکنش نشان داد

حدود یک ماه پیش اخبار جسته گریخته ای از یک مکالمه تلفنی تند فی ما بین ملک عبد الله اردن و شاهزاده محمد بن سلمان در رسانه ها درز کرد که هیچ طرف حاضر نشد درباره آن اظهار نظر کند ولی منابع مختلف ادعا کردند که شاه اردن از توافقات پشت پرده عربستان سعودی و اسرائیل و آمریکا بر سر معامله قرن بسیار ناراحت بود، معامله ای که قرار است به حساب اردن و مصر تمام شود و پس از اینکه ترامپ (حامی اصلی طرح معامله قرن) در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد پادشاه اردن صلاح دید که تماس بگیرد وبه تندی از رفتار سابق ولیعهد عربستان سعودی انتقاد کند.

در همان زمان هم قرار بود بنیامین نتانیاهو به امارات عربی متحده سفر کند که سفر اش به یکباره لغو شد و اعلام کردند که اردن اجازه عبور هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشور را نداده ، در حالی که عربستان سعودی از قبل اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی به سمت امارات را صادر کرده و وی می توانست از آن مسیر پرواز کند.

برخی رسانه ها هم مدعی بودند بر اساس برخی اخبار امنیتی اسرائیلی ها مطلع شدند که برخی از رزمندگان فلسطینی در خاک اردن موشک های زمین به هوا تهیه کرده اند و منتظر عبور هواپیمای نتانیاهو بودند تا آن را هدف قرار دهند و با توجه به اینکه همه مناطق غربی عربستان در تیر رس رزمندگان یمنی است پرواز از آن مسیر نا امن تشخیص داده شده است.

البته به هر حال اگر به اظهار نظر های رسمی استناد کنیم یعنی اینکه اردن اجازه عبور این هواپیما را نداده می توان تصور کرد که اردن از بحث توافق های موسوم به معاهده ابراهیمی در راستای عادی سازی روابط فیما بین کشورهای عربی و اسرائیل به حساب اردن ناراضی بوده و خواسته عدم رضایت خود را نشان دهد.

اردن ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2020
اردن ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد

همچنین نباید فراموش کرد که نخست وزیر امارات عربی متحده و امیر امارات شاهزاده محمد بن راشد آل مکتوم قبلا شوهر خواهر ملک عبد الله اردن بوده و خواهر ملک عبد الله وی را ترک کرده و به انگلیس گریخته و آنجا اتهامات و ادعاهای زیادی را بر علیه وی مطرح کرده، امری که موجب کدورت فیما بین طرفین تبدیل شده است.

ولی به هر حال اگر هم بنا باشد نقشه ای برای سرنگونی شاه اردن در کار باشد بدیهی است به قول برخی عرب ها محمدبن ( شاهزاده محمد بن سلمان و شاهزاده محمد بن زاید) پشت آن باشند و حتی ممکن است بی تیم که آقای ظریف از آنها نام برده یعنی بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو (بولتون که دیگر از نظر سیاسی مرحوم شده) پشت پرده این اتفاقات باشند.

به هر حال باید توجه داشت ظاهرا تعداد زیادی از سر کردگان کودتا که توسط نیروهای امنیتی اردن بازداشت شده اند شناسنامه سعودی و یا اماراتی دارند.

البته این اولین بار نیست که کودتای مورد حمایت این مجموعه ناکام می ماند، قبل تر نیز آنها تلاش کردند کودتای خونین در ترکیه را ترتیب دهند و پس از آن تلاش داشتند امیر قطر را سرنگون کنند، همچنین بر کسی پوشیده نیست که اوضاع فعلی عراق و سوریه و لبنان و یمن و لیبی هم به دلیل دخالت های همین تیم بوده و هست.

روابط مراکش و الجزایر و تونس هم به دلیل تلاش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای دخالت در امور داخلی آنها به هم ریخته است.

با اینکه مصر و سودان روابطی همسو با این کشورها دارند اما مشاهده می کنیم که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرمایه گذاران اصلی طرح سد "النهضه" در اتیوپی هستند.

اعتراض اردن به اسرائیل درباره مسجدالاقصی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2020
اعتراض اردن به اسرائیل درباره مسجدالاقصی

حال جالب اینکه در این شرایط مشاهده می کنیم مثلا برخی لبنانی ها هنوز روی این تیم برای بازگرداندن شرایط لبنان به حالت عادی حساب باز کرده اند، یا اینکه مثلا می بینیم نخست وزیر عراق به امید حمایت عربستان سعودی به این کشور سفر می کند و تعدادی قرارداد کذایی امضا می کند که خودش هم به خوبی می داند هیچ کدام اجرایی نخواهد شد.

نکته قابل تامل در این ماجراها این است که سیاست اصولی منطقه ای عربستان سعودی مبنی بر آن است که هیچ کدام از کشورهای همجوار نباید ثبات داشته باشند تا عربستان سعودی بر آنها تسلط پیدا کند و به همین دلیل عراق یا سوریه یا یمن یا لیبی و یا مصر ای واحد و قدرتمند به عنوان تهدید برای جایگاه اقتدار آنها به حساب می آید.

البته هم بیراهه نمی روند و اگر به شرایط چند دهه اخیر توجه کنید متوجه می شوید زمانی که عراق و سوریه و لیبی و مصر و یمن وحدت و قدرت داشتند جایی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چه در میان عرب ها و چه در میان کشورهای اسلامی وجود نداشت و هیچ کس به قول معروف اینها را بازی نمی داد.

به هر حال باید مقداری منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات چه خواهد بود اما کاملا واضح است که اینبار بر عکس ماجرای کودتای ترکیه، آمریکا و کشورهای غربی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همراهی نکرده اند و چه بسا حتی سر به زنگاه آنها جریان را لو داده اند.

امری که نشان می دهد سیاست جدید آمریکا و غرب نسبت به امرای جوان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ۱۸۰ درجه تغییر کرده و اگر زودتر خودشان را با شرایط جدید وفق ندهند احتمال اینکه همه آنچیزی را که ساخته اند بر سرشان خراب شود بسیار زیاد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала