نظر سیاستمدار ایرانی درباره همکاری های اقتصادی ایران و چین

© Fotolia / Curioso Photographyنظر سیاستمدار ایرانی درباره همکاری های اقتصادی ایران و چین
نظر سیاستمدار ایرانی درباره همکاری های اقتصادی ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
اشتراک
سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل اعلام کرد اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگرند و دو کشور می‌توانند علاوه بر احیاء جاده ابریشم در یک همکاری متقابل تحریم‌ها را خنثی کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، غلامعلی خوشرو ، با اشاره به اینکه ایران و چین می‌توانند اقتصاد یکدیگر را تکمیل کنند اظهارداشت: مثلا اقتصاد چین نیاز مبرمی به انرژی و به ویژه نفت دارد و ایران یکی از تولید کنندگان اصلی نفت، گاز و پتروشیمی در جهان است، بنابراین ما در یک بازار با ثبات می‌توانیم روی طرح‌های خودمان برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
چرا آمریکا علیه سند همکاری ایران و چین موضع‌گیری می‌کند؟

خوشرو با بیان اینکه چین اکنون در حوزه راه آهن در جهان اول است گفت: ما از لحاظ زیرساخت‌ها مثل بزرگراه ها، راه آهن و فرودگاه ها، راه‌های دریایی و بنادر می‌توانیم از سرمایه گذاری چین که در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشته است، استفاده کنیم.
سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل افزود: ​از طرف دیگر ایران با موقعیت ژئوپولتیک و تجاری بالایی که دارد می‌تواند با توسعه راه‌ها به پلی میان شرق و غرب جهان تبدیل شود.

وی به پیشرفت‌های علمی و فناوری چین اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی، ارتباطات و فناوری‌های سایبری و دانش بنیان زمینه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با همکاری چین به توسعه و پیشرفت بیشتری دست یابد.
خوشرو خاطر نشان کرد: طرح‌های انرژی مثل طرح‌های اکتشاف، حفاری و زنده کردن چاه‌های نفت و طرح‌های گازی هزینه بر است و از طرف دیگر چین بزرگترین ذخایر ارزی جهان را دارد به گونه‌ای که آمریکا بزرگترین قرض کننده از چین و به این کشور مقروض است، بنابراین چین می‌تواند سرمایه گذاری گسترده‌ای در حوزه‌های انرژی ایران انجام دهد.

سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل افزود: ​بنابراین ایران می‌تواند با سرمایه گذاری چین بسیاری از طرح‌های انرژی خود را شکوفا کند و از طریق همین مزایایی که در حوزه انرژی به دست می‌آید جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود به راحتی بازپرداخت آن را انجام دهد.
وی با تاکید بر نقش چین در توسعه زیرساخت‌های ایران گفت: چین امروز بزرگترین توانایی مالی را دارد و ما هم برای احیا و توسعه میادین نفتی، گازی و پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری گسترده داریم.
خوشرو افزود: اگر ما در مسیر جاده ابریشم و راه‌های ارتباطی با چین قرار بگیریم، تهران و پکن می‌توانند به یک خط مستقیم جغرافیایی تبدیل شوند به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ممتازی برای ترانزیت کالا به اروپا، آفریقا و اوراسیا دارد و می‌تواند از این مزیت استفاده کند.

سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت:​ ایران همانگونه که در گذشته و به صورت تاریخی کانون جاده ابریشم بوده است، امروز هم می‌تواند این راه و مسیر را احیا کند و نقش مهمی در کمربند راه توسعه تجارت چین با جهان داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین در کاهش فشار‌های تحریم بر ایران افزود:​ چین یک چهارم جمعیت جهان و اقتصاد دوم جهان را در اختیار دارد و در کمتر از ۱۰ سال دیگر به اقتصاد اول جهان تبدیل خواهد شد.
خوشرو با تاکید بر اینکه در یک چشم انداز همکاری وسیع با چین می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم گفت:​ چین همچنین علاوه بر عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل، شریک تجاری اول ۱۵۰ کشور در جهان است و بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا ژاپن و بسیاری از کشور‌های آفریقایی و آسیایی با آن روابط اقتصادی بالایی دارند.

سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ظالمانه و یکجانبه توصیف کرد و افزود:​ تاکنون آمریکا بیش از ۱۰۰ شرکت چینی را تحریم کرده است و پکن هم از فشار‌هایی که آمریکا بر شرکت‌های چینی وارد کرده، بسیار ناراضی است، بنابراین ما باید همکاری‌های بین المللی خودمان را به پیش ببریم و با تحریم‌ها مقابله کنیم.

خوشرو همچنین سیاست اقتصاد مقاومتی را در بی اثر کردن تحریم‌ها موثر دانست و افزود:​ تحریم مانع توسعه و سلامت است و باید روابط سیاسی مان را با جهان نه فقط با چین بلکه با روسیه، اروپا و دیگران با منطقی که داریم به پیش ببریم و با این تحریم‌ها مقابله کنیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала