گزارش و تحلیل

تاثیر توافق ایران و چین برای واردات نفت بر بازار جهانی

© Fotolia / James Thewتاثیر توافق ایران و چین برای واردات نفت بر بازار جهانی
تاثیر توافق ایران و چین برای واردات نفت بر بازار جهانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
اشتراک
خرید نفت ایران توسط چین به دلیل توافقی بودن قیمت، تاثیر چندانی بر بازار جهانی این فرآورده نخواهد داشت.

اسپوتنیک – بنا به اعلام منابع تجاری و تحلیلی، واردات نفت خام چین از ایران در ماه جاری میلادی احتمالاً به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم تقریباً نیمی از مقدار نفتی است که عربستان به چین صادر می‌کند.

چین روزانه ۱ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
چین روزانه ۱ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می کند

در اوایل همین ماه گزارش شده بود که چین با پیش ‌بینی اینکه دولت بایدن تحریم‌‌ها علیه ایران را لغو می‌کند، حجم بالایی از نفت ایران را خریداری کرده است.

اسپوتنیک در این راستا با سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی همکلام شده است.

خبرگزاری‌های غربی با اعلام خبر توافق ایران و چین برای فروش یک میلیون بشکه نفت در روز از تخفیف بالای ایران به چین خبر دادند، ارزیابی شما از این موضوع چگونه است؟

تمامی صحبت‌های مطرح شده در خصوص میزان خرید و قیمت گمانه‌زنی است و دو کشور به دلایل مشخص این موضوع را اعلام نمی‌کنند، فلذا این گمانه‌زنی‌ها قطعیت ندارند و بنده بعید می‌دانم تا این حد تخفیف برای فروش نفت ایران وجود داشته باشد. توافق ایران و چین چون از نظر محافل غربی چندان خوشایند نیست، به همین علت در جهت منفی اخبار و تصاویر را بازتاب می‌دهند.

احتمال ارائه تخفیف به چین وجود دارد اما معمول تخفیف‌ها در حد چند دلار می‌باشد و در حال حاضر که قیمت نفت در حدود ۶۰ دلار است، فکر می‌کنم احتمال تخفیف ۱۰ الی ۱۵ درصدی وجود دارد ولی بیشتر از این مقدار غیرمعمول است. براساس روال بازار نیز فکر می‌کنم در همین بازه قیمتی بحث فروش نفت مطرح باشد.

در خصوص رقم فروش و عدد یک میلیون بشکه نیز باید گفت چینی‌ها معمولا نگران فشار غرب و به ویژه ایالات متحده بوده‌اند ولی چین پس از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و به میان کشیده شدن بحث بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌ها، قصد دارد از این فضا استفاده کند و بحث نیاز ایران برای فروش نفت نیز مطرح هست و این نیاز دو سویه منجر به شکل گرفتن این همکاری در قالب فروش نفت شده است.

چین سد تحریم های نفتی ایران را میشکند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
گزارش و تحلیل
چین سد تحریم های نفتی ایران را میشکند

اما در خصوص تاثیر فروش نفت ایران به چین بر بازار نفت باید بگویم که بعید می‌دانم این اتفاق روی دهد. عملا میزان مبادلات نفتی میان دو کشور حداکثر دو برابر خواهد شد؛ پیش از این نیز گمانه‌هایی مطرح بوده است که شرکت‌های کوچک نفتی چین حجم قابل توجهی نفت از ایران خریداری می‌کنند ولی این موضوع هیچگاه آمار مشخصی نداشته است. اگر اعلام شده است که میزان خرید به یک میلیون بشکه رسیده است، پس پیش از این، میزان در حدود ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه بوده و افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در بازار نفت خیلی مسئله ساز نیست و قیمت خریداری این نفت نیز قیمت بازار نخواهد بود بلکه توافقی و با تخفیف است و به همین دلیل تاثیر زیادی بر روی بازار نخواهد گذاشت.

آیا خرید نفت عمده نفت توسط چین از ایران، عربستان و سایر کشورها موجب برهم زدن توافق اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نخواهد شد؟

در توافق اوپک پلاس ایران مستثنی بود و در کل این توافق به منظور کاهش تولید انجام شده بود که به دلیل تحریم‌های موجود عملا کاهش بسیار زیادی در تولید و صادرات نفت ایران رخ داده است و قطعا طبیعی است که ایران در این توافق نیازی نبوده است که تعهدی را پذیرا باشد.

علاوه بر این سیاست دو کشور بر این است که در این مسیر اعلام رسمی در خصوص میزان نفت خریداری شده و قیمت آن صورت نپذیرد، مگر اینکه موضوع بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها به صورت جدی مطرح شود که در آن صورت این مسائل رسما اعلام خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала