گزارش و تحلیل

آیا نوبت مصر رسیده؟

© REUTERS / Suez Canal AuthorityБуксир возле контейнеровоза Ever Given, севшего на мель на 151-м километре Суэцкого канала
Буксир возле контейнеровоза Ever Given, севшего на мель на 151-м километре Суэцкого канала - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
اشتراک
برای اولین بار از زمان احداث کانال سوئز یک کشتی باری عظیم این کانال را برای حدود دو هفته بست. کانالی که یکی از منابع اصلی درآمد مصر به حساب می آید.

رسما اعلام شد که این اتفاق یک حادثه غیر مرتقبه به دلیل وزش باد بود اما با توجه به اینکه تا به حال چنین اتفاقی حتی در شرایط بسیار بدتر هم رخ نداده سوالهای زیادی را در اذهان ایجاد کرد.

کاظم جلالی: کریدور شمال – جنوب می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
کاظم جلالی: کریدور شمال – جنوب می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود

مخصوصا که همزمان پروژه ایجاد یک کانال موازی با کانال سوئز اما اینبار از سمت بندر العقبه و ایلات اسرائیل کلید خورد.

اگر به عقب تر برگردیم می بینیم که چند سال پیش عربستان سعودی و مصر توافق کردند تا دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان سعودی واگذار گردد.

جزایر استراتژیکی که در دریای سرخ و در ورودی تنگه تیران مانع ایجاد کانال موازی کانال سوئز از سمت بندر عقبه و ایلات می شد می شد.

حال می توان گفت همه شرایط برای اسرائیلی ها جهت ایجاد کانال موازی کانال سوئز فراهم شده است.

می توان گفت در این راستان انگلیسی ها هم انتقام دیرینه خود از مصری ها به دلیل ملی کردن کانال سوئز را میتوانند بگیرند.

شاید برخی تئوری های توطئه را قبول نداشته باشند اما واقعیت امر این است که از زمان ملی شدن کانال سوئز که منجر به حمله ثالوث انگلیس – فرانسه و اسرائیل بر علیه مصر شد و شکست انگلیسی ها در پس گرفتن کنترل این کانال، برنامه ریزی و توطئه چینی انگلیسی ها و متحدینشان بر علیه مصر ادامه داشت و امروزه می توان نتایج آن را دید.

مصر که پرجمعیت ترین کشور عربی به شمار می آید و زمانی رهبری ناسیونالیسم عرب را به دست داشت باید آنقدر تضعیف می شد که به همه خواسته های غربی ها تن دهد.

ترافیک 65 کیلومتری کشتی ها در ورودی کانال سوئز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2021
ترافیک 65 کیلومتری کشتی ها در ورودی کانال سوئز

علیرغم اینکه مصری ها توافق کمپ دیوید را به امید خلاص شدن از تهدید ها و فشارهای غربی امضا کردند و توقع داشتند پس از امضای این توافق حالا از کمک آمریکا و لابی سیاسی اسرائیل جهت استقرار شرایط سیاسی و بین المللی خود بهره ببرند اما مشاهده می کنیم که هم اسرائیلی ها هم آمریکایی ها در همه توطئه ها بر علیه مصری ها شریک بوده و هستند.

علیرغم اینکه مصر تلاش کرد با تحکیم روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از حمایت اقتصادی آنها نیز برخوردار شود اما باز هم مشاهده می کنیم به دلیل لابی های پشت پرده آمریکا و اسرائیل این کشورها نه فقط هیچ کمکی به مصر نکرده و نمی کنند بلکه حتی در پروژه های متضاد با منافع مصر مشارکت دارند.

مثل سرمایه گذاری در ساخت سد النهضه در اتیوپی که امروزه نه فقط امنیت آبی مصر را به خطر انداخته بلکه حتی موجودیت و زندگی مردم این کشور را به خطر انداخته و با توجه به شرایطی که پیش می رود و با توجه به اینکه این جریان می تواند امنیت ملی مصر و سودان را به خطر بیاندازد بدیهی است دیر یا زود مصری ها مجبور می شوند با حمله نظامی این سد را نابود کنند و شاید حتی جنگی در این منطقه راه بیافتد.

این در شرایطی است که سد توسط شرکت های مهندسی وابسته به آمریکا و اسرائیل ساخته می شود و بخش عمده ای از سرمایه مورد نیاز آن توسط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین می گردد.

حال همه این مسایل را در کنار حضور گروه های تروریستی در خاک لیبی وجنگ بی پایان در این کشور را نیز مورد توجه قرار دهید تا متوجه شوید که امروزه مصر با چندین تهدید موجودیتی مواجه می باشد.

تهدید هایی که بدون برو و برگرد به این دلیل است که قویترین کشور عربی باید نابود کشور تا دیگر عرب ها جسارت سربلند کردن نداشته باشند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала