گزارش و تحلیل

ایران آماده ی امضای اسناد بلند مدت با دیگر کشور ها نیز هست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
اشتراک
بدون تردید عقب راندن تحریم‌ها تا آخرین روز کار دولت به طور مستمر ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر علی ربیعی در اولین نشست خبری سال ۱۴۰۰ خود برنامه های پنج گانه دولت ایران در سال ۱۴۰۰ را عقب راندن تحریم ها، توجه به حوزه سلامت و درمان، ایجاد ثبات در بازار، اتمام پروژه های زیرساختی و انتخاباتی سالم و پرشور عنوان کرد و گفت:

مایلم در اولین سخنگویی 1400 به استحضار ملت شریف ایران برسانم دولت در ماههای باقی مانده با تمام توان و بدون کمترین وقفه برنامه هایی را دنبال خواهد کرد؛ بدون تردید عقب راندن تحریم‌ها تا آخرین روز کار دولت به طور مستمر ادامه خواهد یافت.

ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم تحریم های غیرقانونی آمریکا اخلالی در حرکت ایران در مسیر توسعه و تعامل سازنده با جهان ایجاد کند اما در عین حال تلاش دولت برای رفع تحریم ها تا آخرین روزکاری دولت متوقف نخواهد شد.

ما از رساندن و تکرار این پیام روشن به ناقضان برجام خسته نخواهیم شد که هرچقدر زمان بخواهند در اختیار خواهند داشت اما باید بدانند که هر روز تعلل بیشتر در لغو تحریم علیه ایران، نه تنها شانس احیای برجام را به عنوان اولین و آخرین راه حل در دسترس برای کنار گذاشتن اختلافات کمتر می کند بلکه آنها را از بدست آوردن چشم انداز بهتری از روابط با ایران هم دورتر خواهد کرد.

اولیانوف: وضع احیای برجام در دو ماه آینده مشخص می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اولیانوف: وضع احیای برجام در دو ماه آینده مشخص می شود

هرچند ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم ها ولو بعد از پایان دولت دوازدهم پیش روی خود ندارد اما بنا به مسئولیت دولت در پاسخگویی به مردم، رفع تحریم ها یکی از مهمترین اولویت های دولت باقی خواهد ماند. 

 وی تلاش دولت در حوزه سلامت را پیرامون واردات واکسن های خریداری شده و به ثمر رسیدن تولیدات داخلی دانسته و افزود: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا از جمله برنامه های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. واردات بیش از 20 میلیون واکسن خریداری شده و تلاش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که به طور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند با شدت و جدیت پیگیری خواهد شد. در خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

مراقب و پیشگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و موثر بیماران از برنامه های دولت در حوزه تا آخرین روز خود دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد: مسئله بعد تثبیت بازار و تلاش برای کاهش اثر تحریم ها بر زندگی مردم می باشد. در این جا به اطلاع مردم می رسانم دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها بخصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت. 6 میلیارد دلار از بودجه تخصیصی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

از مجموعه 100 قلم کالای ضروری بیش از 20 قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد. امروز هم جلسه ای را با حضور رئیس جمهور در ستاد تنظیم بازار تشکیل شد.

همتی خواستار واگذاری بازار ارز به بانک مرکزی ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
همتی خواستار واگذاری بازار ارز به بانک مرکزی ایران شد

آقای دکتر علی ربیعی اتمام پروژه های زیرساختی را برای زندگی آینده ایرانیان ضروری دانسته و خاطر نشان شد: در برنامه چهارم اتمام پروژه های زیرساختی تمهید شده و اقدام برای تداوم این پروژه ها برای آیندگان در دستور کار دولت است. این پروژه ها آثار عظیمی بر سالهای بعد و بر زندگی آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت.

دولت معتقد است همچنان باید شرایطی به وجود آورد تا دولتی فارغ از تحریم و آماده جهش تولید و اقتصاد را به منتخب بعدی ملت تحویل دهد.

در همین راستا براساس رهنمود مقام معظم رهبری برای سال 1400 برنامه ای 4 ماهه در قالب یک برنامه یکساله در دستور کار خود قرار داده است که بتواند تسهیلگر ادامه برای دولت بعد هم باشد.

در دولت های یازدهم و دوازدهم تعداد 290طرح مهم  در حوزه صنعت و معدن با مجموع سرمایه گذاری 2652 هزار میلیارد ریال و اشتغال 85126 نفر به بهره برداری رسیده است. از این تعداد 28طرح طی ده ماهه سال 1399  و دراوج تحریم ها راه اندازی و بیش از 11 هزار شغل نیز در سال 99 ایجاد شده است. که می توان به طرح هایی چون شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، سنگ آهن گهر زمین، مجتمع جهان فولاد سیرجان، خودروسازی مدیران، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، پالایش نفت لاوان، خودروسازان راین، مجتمع جهان فولاد سیرجان و ذوب آهن پاسارگاداشاره کرد.

اینها بخشی از اقدامات دولت در راه تولید و تسهیل گری در تولید و رفع موانع است که در جزء تاکیدات مقام معظم رهبری بوده که دولت ذیل پروژه های زیرساختی برای زندگی آینده ایرانیان  آن را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

آقای دکتر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام پنجم دولت ایران را برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و رقابتی عنوان کرد و اظهار داشت: در اقدام پنجم دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا یک انتخابات پرشور و سالم برگزار نماید انتخاباتی پرشور، سالم و رقابتی. انتخابات متضمن افزایش سرمایه اجتماعی و حل مسائل داخلی کشور وهم متضمن ارتقا جایگاه ایران در منطقه و جهان است. انتخابات یعنی زندگی روزمره هر ایرانی، امیدواریم که شرایطی مهیا شود تا همه تنوع های دیدگاهی و برنامه ای در این انتخابات حضور داشته باشند.

مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
آیا بعد از چین، نوبت امضای توافق با روسیه است؟

جریانهایی برای مایوس کردن مردم از صندوق رای آغاز به کار کرده اند و شتاب تازه ای گرفته اند و این تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

متاسفانه هم از خارج و هم از داخل به طور ناخودگاه به شیوه هایی برخی از مطالب را بیان می کنند که احساس اینکه نتیجه برآمده از صندوق رای تاثیری در سرنوشت جامعه ندارد را القا می کند. دولت در چارچوب مواضع بیان شده رهبری معظم مبنی بر مشارکت حداکثری مردم تلاش همه جانبه ای خواهد داشت.

آقای دکتر علی ربیعی پیرامون سفر وزیر امور خارجه چین و امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» گفت: در روزهای گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه چین آقای وانگ ای به تهران بودیم. این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه های میان دو کشور در زمینه های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری های ایران و چین فراهم آورد. امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه 25 ساله ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه ها و سال های آینده با توافق های تکمیلی بتوانیم گام های عملی در محقق کردن این چشم انداز برداریم.

البته این سند بلند مدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی شود. در اینجا لازم است اضافه کنم که این اسناد و برنامه های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت های موجود در روابط میان ملت هاست. ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشورهایی که علاقه مند به توسعه روابط در زمینه های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری با هم تنظیم کنیم.

به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امیدها به موفقیت آمیز بودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала