گزارش و تحلیل

قاضی زاده: موقعیت برای ورود سرمایه گذاران روس در راستای توسعه بنادر شمالی ایران مغتنم است

© Sputnik / Alexander Vilfمسکو
مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
اشتراک
میزگرد «فضای همگرا شده ولگا و خزر برای توسعه» در مسکو پایتخت روسیه در حال برگزاری است.

 میزگرد «فضای همگرا شده ولگا و خزر برای توسعه» به همت اتاق صنعت و تجارت روسیه امروز سه شنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۰ در مسکو پایتخت روسیه در حال برگزاری است، در این نشست حضار به صورت آنلاین و حضوری سخنرانی های خود را ایراد میکنند و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه آقای دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی به صورت آنلاین سخنرانی خود را ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در میز گرد "فضای هم گرا شده ولگا و خزر برای توسعه" بر اهمیت توسعه روابط از جمله توسعه زیست بوم اقتصادی با همسایگان تاکید کرد و گفت: ضمن ابراز احترام و سلام به حضار و شرکت کنندگان این نشست به رسم ادب و سنت ایران زمین، آغاز فصل بهار را به شما تبریک می گویم.

 

در اهمیت موضوع با اهداف اعلام شده قبلی بایستی اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران در این برهه از زمان وارد سده و قرن جدیدی شده است که در پی آن با طراحی اهداف بلند مدت و توجه ویژه به کشورهای همسایه در بحث اقتصاد و تقویت روابط و توسعه زیر ساخت ها در آن مدنظر قرار گرفته است که این مهم، مورد توجه حاکمیت و شخص رهبر انقلاب اسلامی ایران در توصیه های ایشان است که ما نیز به این مهم ارج می نهیم و برآنیم تا در سده جدید بتوانیم توسعه زیست بوم اقتصادی متناسب با همسایگان را شاهد باشیم و ایران نوین برای همگان به نظاره گذاشته شود.

توجه به ظرفیت های اتحاد ایران با کشورهای همسایه و همچنین کشور روسیه و فراتر از آن اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تبدیل فرصت های موجود از حالت بالقوه به بالفعل می تواند تحول چشمگیر در منطقه با همکاری مستقیم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را رقم بزند.

امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا

آنطور که مبرهن است جمهوری اسلامی ایران دارای 15 کشور همسایه است که به فراخور موقعیت ژئوپولیتیک ایران با همسایگان خود، دسترسی های آبی، خاکی و دومنظوره موجود است.

این ظرفیت و همچنین دسترسی مستقیم به آبهای آزاد، کشور ایران را به هاب ترانزیت در منطقه تبدیل کرده است بدین ترتیب با وجود دریای خزر در شمال، خلیج همیشه فارس و دریای عمان در جنوب کشور، ظرفیت های بالقوه ترانزیتی را به خوبی گواه و شاخص کرده است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران کشور روسیه را دارای ظرفیت های استراتژیک و کشور ایران را یک هاب ترانزیت با ظرفیت نقل و انتقال دریایی دانسته و پیرامون همکاری دو کشور بیان کرد:

کشور روسیه با دارابودن ظرفیت های استراتژیک خود از جمله بهره مندی از ظرفیت های خدادای طبیعت چون انرژی و کشاورزی توانسته است صنایع مرتبط را تقویت و از تجارت آن بهره مند گشته و رتبه جهانی حائز اهمیت برای خود کسب نماید.

منابع طبیعی فراوان در زیرساخت انرژی های طبیعی، و کشاورزی از جمله خاک حاصلخیز و آب مکفی برای کشت و برداشت محصولات و دو ظرفیت برداشت بهاره و تابستانه بویژه در تولید غلات با میزان تولید دوبرابر نیاز مصرف سرانه خود را دارا می باشد و نیازمند صادرات مازاد تولید به سایر کشورهای متقاضی است. در این فرآیند کشور ایران با ظرفیت همسایگی مستقیم از طریق دسترسی دریای خزر و تبادل کالا از این مسیر و بهره گیری از دسترسی ترانزیت داخلی جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی  بویژه دو بندر چابهار و بندرعباس می تواند موقعیت مناسب برای صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، جنوب شرق آسیا و همچنین شرق آفریقا را مهیا نماید.

در این راستا، پس از تشکیل و تأسیس دبیرخانه کریدور شمال – جنوب و استفاده از گذرگاه ایران بعنوان هاب ترانزیت با ظرفیت نقل و انتقال دریایی، ریلی و جاده ای که علاوه بر ایجاد دسترسی به آبهای آزاد و تأمین امنیت در نقل و انتقال کالا می تواند بعنوان شریک تجاری قابل و حائز اهمیتی برای کشور روسیه در حوزه اقتصاد و کشاورزی باشد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2020
طرح های صنایع دفاعی ایران برای تولید تجهیزات پیشرفته تر هوایی

همچنین با ظرفیت های موجود و صنایع تبدیلی حاضر در ایران و پایین بودن نرخ تولید محصول نهایی، می توان با برقراری مشارکت اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور، منافع اقتصادی مشترک را تقویت کرده و علاوه بر هم پوشانی در حوزه های استراتژیک چون انرژی و نیرو در سایر بخش های اقتصادی نیز شاهد رشد تراز تجاری فی مابین بود.

وی در ادامه افزود: در این بین دولت های دو کشور ملزم به تجهیز و توسعه زیر ساخت ها می باشند که این امر می تواند با مشارکت بخش خصوصی و صاحبان سرمایه در تبادل خدمات فنی و مهندسی نقطه اشتراک و تضمین برای همکاری بلند مدت بین دو کشور لحاظ گردد. در این رابطه اشاره می کنم جمهوری اسلامی ایران با جلب مشارکت و تأمین سرمایه های خارجی توانسته است زیر ساخت های مناسبی را بنا نهد من جمله بندر چابهار که با مشارکت طرف هندی تجهیز و تکمیل گردید و در اینجا لازم به اشاره می دانم اعلام نمایم که کشور هندوستان و بویژه بندر بمبئی مقصد مسیر اصلی کریدور شمال – جنوب است و هندی ها با درک مناسب از اهمیت این موضوع با گسیل کردن سرمایه های خود به سوی ایران در این امر سهیم شده اند.

در ادامه اشاره می کنم از آنجا که موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برای کشور روسیه نیز حائز اهمیت است موقعیتی بسیار مغتنم برای ورود سرمایه گذاران روس جهت مشارکت در تجهیز و توسعه زیر ساخت در بنادر شمالی کشور، توسعه صنایع تبدیلی در سرزمین ایران و همچنین توسعه و تجهیز صنایع ذخیره سازی محصولات مهیا می باشد و از این حضور به گرمی استقبال خواهیم داشت.

آنطور که گذرگاه کریدور شمال –جنوب تماما در مسیر طبیعی و با ظرفیت نقل و انتقال ترکیبی صورت می پذیرد می توان اعلام کرد این اقدام علاوه بر کوتاه تر کردن مسیر نقل و انتقال کالا از حوزه اروپا به مقصد نهایی، بندر بمبئی به 7200 کیلومتر کاهش خواهد داشت و مسیر 16.000 کیلومتری را به بیش از نصف مسافت تقلیل می دهد و علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل و مدت زمان ترانزیت، از امنیت مناسب تری نسبت به مسیر فعلی آن برخوردار است و حتی با وجود انشعابات فراوان از خاک سرزمین ایران کالاها به راحتی می تواند به کشورهای همسایه منتقل شوند.

کاظم جلالی: کریدور شمال – جنوب می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
کاظم جلالی: کریدور شمال – جنوب می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود

رئیس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه ضمن اشاره به بسته شدن کانال سوئز در روزهای اخیر، این موضوع را سببی برای درک اهمیت گذرگاه شمال به جنوب دانسته و اظهار داشت: در چند روز اخیر شاهد بسته شدن کانال سوئز هستیم که حدود 12 درصد تجارت جهانی از طریق این کانال 193 کیلومتری ساخت بشر گردش کالایی دارد و طبق برآوردها می تواند هر هفته بالغ بر 10 میلیارد دلار خسارت ناشی از بسته بودن آن را به صاحبان تجارت های خرد و کلان تحمیل کند و تنها راه تغییر مسیر موجود؛ گذر از دماغه نیک در جنوب آفریقا می باشد که این اقدام نیز به طور میانگین دو هفته بر زمان رسیدن کالاها به مقصد اضافه خواهد شد.

اینجاست که اهمیت گذرگاه شمال – جنوب با ضریب امنیت بسیار بالا و استفاده از حمل و نقل ترکیبی می تواند ضمانتی بر پوشش ریسک این دست رخدادها باشد که دول ایران و روسیه می بایست توجه مناسبی به این موضوع داشته باشند و در راستای اجرای عملیات آن در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایند.

همچنین اشاره می کنم طراحی و مدل سازی زیست بوم مشترک مالی اقتصادی بین دو کشور و توسعه آن به سایر کشورهای هدف از مهمترین ارکان پایدار سازی این اشتراک است و اهمیت نقش این مهم آن زمان محقق خواهد شد که این مدل سازی بین ایران و روسیه اجرا و بعنوان یک بستر زیر ساختی مشترک بتوان از آن بهره مند شد که نیازمند اقدام عملی بانک های مرکزی دو کشور و استفاده از متخصصین اقتصادی و بانکی در این مسیر است. پیش زمینه این مدل مشترک با ورود جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع شده و با عضویت دائم در این اتحادیه اجرای عملیاتی آن را شاهد خواهیم بود.

در پایان ضمن تشکر از توجه شنوندگان و بینندگان گرامی، بعنوان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران – روسیه اعلام می کنم بخش تقنینی آمادگی لازم برای هموار سازی موانع را خواهد داشت و همچنین با تبادل نظر بین پارلمان دو کشور بتوانیم شاهد پیشرفت در تعاملات کلان ایران و روسیه باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала