اقتصاد ایران، بانک محور است

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر بازار سرمایه
بازار سرمایه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
دهقان دهنوی: حجم تجهیز منابع در بازار سرمایه به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس با اشاره به چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که حجم تجهیز منابع در بازار سرمایه به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه افزود:«سال گذشته، حجم تجهیز منابع در بازار سرمایه به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و این رقم تقریبا حدود نیمی از تجهیز منابعی که بانک‌ها انجام می‌دهند را، تشکیل داده است، بنابراین دیگر نمی‌توان گفت اقتصاد کشور همچنان بانک محور است و بازار سرمایه با جایگاهی که پیدا کرده، نقش اصلی خود را در اقتصاد کشور بیش از گذشته ایفا می‌کند.

میلیون‌ها یورو سرمایه گذاری آلمانی‌ها در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
میلیون‌ها یورو سرمایه گذاری آلمانی‌ها در ایران

چشم انداز بازار سرمایه در بلندمدت همیشه مثبت بوده و آمارهای جدید نیز بیانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت‌ها افزایش یافته، بنابراین فضای کلی این بازار مثبت است و سهامداران می‌توانند با ارزیابی و تحلیل صحیح و مدیریت ریسک، سود خوبی در این بازار تحصیل کنند.

متغیرهای کلان اقتصادی در سال گذشته، بر همه بازارها تاثیرگذار بوده است. برخی اشکالات ساختاری، مانند قیمت گذاری‌ها سبب انحراف منابع از شرکت‌های تولیدی به سایر فضاها می‌شود، ضمن اینکه برخی سیاست گذاری‌های نادرست یا برخی اظهارنظرهایی که حساسیت‌های بازار سرمایه در آن دیده نشده بود، یا اظهار نظرهای سیاسی، موجب نوسانات شدیدی در بازار سرمایه شد.

قرار دادن حقوقی‌ها مقابل حقیقی‌ها اشتباه است، حقوقی‌ها در بسیاری از اوقات مسئولیت پذیری خود را نسبت به بازار انجام داده اند اما برخی هم به این مسئولیت قانونی عمل نکردند که سازمان بورس از ابزارهای قانونی برای برخورد با آن‌ها استفاده می‌کند اما در میان حقیقی‌ها نیز افرادی هستند که منابع قابل توجهی در اختیار دارند اما با عملکرد خود موجب ضربه به بازار و زیان دیگر سهامداران شده اند. فرآیند رسیدگی و برخورد با تخلفات بازار سرمایه به طور مستمر در حال انجام است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала