تعلل آمریکا در بازگشت برجام: پشت پرده چه خبر است؟

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisتعلل آمریکا در بازگشت برجام: پشت پرده چه خبر است؟
تعلل آمریکا در بازگشت برجام: پشت پرده چه خبر است؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
اشتراک
یک مقام آمریکایی در توضیح تعلل واشنگتن در بازگشت به برجام اظهار داشت مسئله اصلی برای واشنگتن این موضوع نیست که کدام طرف نخستین گام را در اجرای توافق هسته‌ای با ایران بردارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی از انعطاف پذیری واشنگتن در قبال ایران در موضوع برجام خبر داد.

ایران - آمریکا؛ سرنوشت دشوار برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
گزارش و تحلیل
ایران - آمریکا؛ سرنوشت دشوار برجام

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود خاطر نشان کرد: موضوع اصلی که در حال حاضر مطرح است رسیدن به توافق بر روی این مهم است که چه گام‌هایی به صورت همزمان برای اجرای برجام برداشته شود. این دیدگاه غلط است که آمریکا به پایبندی ایران به برجام تاکید کند، اما خود هیچ گامی برای احیای آن انجام ندهد.

این مقام افزود: در صورتی که دو طرف به انجام اقدامات گام به گام توافق کنند، دیگر این موضوع که کدام کشور ابتدا به توافق بازگردد دیگر اهمیتی ندارد.

درخواست‌های مقامات اروپایی و آمریکایی از ایران برای پایبندی به تعهداتش ذیل برجام درحالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرد. دولت آمریکا تلاش دارد ایران را به بازگشت کامل به برجام متعهد کرده و با مذاکره مجدد با تهران، برداشتن تحریم‌ها را به محدودیت در برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران منوط کند. این در حالی است که جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم‌های ایران به عنوان ابزار فشاری علیه تهران هستند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала