چرا واردات واکسن کرونا از کووکس محقق نشده است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
اشتراک
رئیسی: ما ۳۷۵ هزار دوز واکسن بهارات هند را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور اظهار داشت که وعده‌ها برای واردات واکسن کرونا از سبد کووکس محقق نشد. همچنین ما ۳۷۵ هزار دوز واکسن بهارات هند را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود:«میزان رعایت پروتکل‌ها 56 درصد رسیده که زنگ خطر بسیار بزرگی است؛ تعداد شهرهای قرمز از 9 به 23 شهر و تعداد شهرهای نارنجی از 31 به 44 شهر رسیده است و 287 شهر در وضعیت زرد و 94 شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

 واکسن روسیلسپوتنیک وید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
شرکت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در برنامه کواکس

ممکن است ظرف 6 ماهه آینده با افزایش واکسیناسیون به نتایج خوبی برسیم و در صورتی که کوتاهی کنیم بسیاری از عزیزان را از دست می‌دهیم.

راه اول خرید واکسن از کشورهای سازنده واکسن است که براساس قراردادهایی که منعقد می‌شود، واکسن موردنیازشان را تامین کنند و تحویل کشور داده شود. راه دوم تولید داخلی واکسن است که این فناوری را همه کشورها ندارند و دست چند کشور است. یکی از کشورهایی که در این زمینه جز لیست اصلی قرار گرفته، جمهوری اسلامی ایران است که بحث تامین واکسن از راه تولید داخلی یکی از راه‌ها و استراتژی مهمی است که دنبال می‌شود.

راه اول مشارکت جهانی برای تامین واکسن از طریق سبد کوواکس است. ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از کووکس خریداری کرده‌ایم که قرار بود 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ما بدهند که بعدها این 4.2 میلیون دوز را به 3 میلیون و 200 هزار دوز واکسن رساندند و در برنامه جدید گفتند که یک میلیون و 200 هزار دوز را نیز قبل از سال به شما تحویل می‌دهیم که ما نیز روی این وعده آنها حساب کرده بودیم اما محقق نشد.

آخرین خبری که داریم گفتند که احتمالاً 14 فروردین واکسن کرونا به دست شما خواهد رسید. 70 درصد واکسن‌های کرونا در دنیا به دست 10 کشور جهان می‌رسد که یک نوع بی‌عدالتی در زمینه توزیع واکسن است که خود سازمان جهانی بهداشت نیز به این قضیه معترض است بنابراین اگر ما تکیه بر توان تولید داخلی نداشته باشیم نمی‌توانیم نیاز کشورمان را که تحت تحریم‌ است برطرف کنیم.

هند صادرات واکسن کرونا به ایران را ممنوع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
هند صادرات واکسن کرونا به ایران را ممنوع کرد

از کشور هندوستان 500 هزار دوز واکسن "بهارات" خریداری و پولش را نیز پرداخت کرده بودیم اما 125 هزار دوزش را تحویل گرفتیم و قرار بود هفته گذشته 375 هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود که دادستانی هند به دلیل شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن کرونا را نداده است و به همین دلیل ما 375 هزار دوز واکسن بهارات را هنوز دریافت نکرده‌ایم و در حال رایزنی برای واردات آن هستیم.

راه دوم تولید داخل بوده است که شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال تلاش هستند؛ تلاش‌های بی‌وقفه و جهادگونه‌ای برای تولید داخل انجام می‌دهند و راه سوم خرید مستقیم دولتی از سایر کشورهاست و این هم راه سومی بود که تا امروز پیگیری می‌شد و امروز رئیس جمهوری راه چهارمی هم مطرح کردند که از بخش خصوصی برای تامین واکسن کمک گرفته شود و پیشنهاد این است که واکسن با ارز نیمایی از طریق بخش خصوصی وارد شود و البته جزئیات بیشتری نیاز است که موضوع عدالت و دسترسی در واکسن در نظر گرفته شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала