تشریح اولویت‌های بانک مرکزی ایران در سال ۱۴۰۰

© Sputnik / Pouya Mamaghaniتشریح اولویت‌های بانک مرکزی ایران در سال ۱۴۰۰
تشریح اولویت‌های بانک مرکزی ایران در سال ۱۴۰۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
اشتراک
رئیس ‌کل بانک مرکزی ایران به تشریح اولویت‌های این بانک در سال ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح اولویت‌های این بانک برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ پرداخت.

همتی نوشت: مهار تورم، با بهره گیری از ابزارهای سیاست پولی و نیز ارتقاء و تعمیق عملیات بازار باز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه وهم در بخش سیاستگذاری پولی حاصل می‌شود.

وی افزود: تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق: محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانکها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانکها.

رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران بیان داشت: ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی در خارج از کشور.  بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانکها از تولید. خصوصاً تاکید برتأمین مالی زنجیره تولید و نیز محدود سازی بنگاهداری بانکها.

در ادامه این پیام اینستاگرامی آمده است: ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنشهای بانکی و نیز بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق.

همتی در پایان تاکید کرده است: براساس مجموعه شاخص‌ها و در غیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌ طور طبیعی سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم هم به مسیر بلند مدت خود برگردد. البته این بدان معنا نیست که احتیاط‌های لازم را در پیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала