ابتکار چین برای صلح در خاورمیانه

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر ابتکار چین برای صلح در خاورمیانه
ابتکار چین برای صلح در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
اشتراک
وزیر خارجه چین ابتکاری در مورد امنیت و ثبات در خاورمیانه پیشنهاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان سفر خود به خاورمیانه، ابتكاری را برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه ارائه كرد و پیشنهاد كرد كنفرانس چند جانبه ای در مورد امنیت خلیج فارس و مذاكرات مستقیم بین نمایندگان فلسطین و اسرائیل در چین برگزار شود. همچنین با ایجاد دو کشور و دستیابی به منع گسترش سلاح های هسته ای راه حلی برای درگیری فلسطین و اسرائیل پیش بینی کرده است.

وزیر خارجه چین از 24 مارس تا 30 مارس در تور خاورمیانه است، وی قبلاً از عربستان سعودی و ترکیه بازدید کرده است، در صف بعدی سفر به ایران، امارات، بحرین و عمان است. در طول این تور، وانگ یی مصاحبه ای با رسانه های عربی انجام داد که متن آن روز جمعه در وب سایت وزارت خارجه چین منتشر شد.

وانگ یی گفت: "خاورمیانه به مردم این منطقه تعلق دارد، راه خروج خاور میانه از هرج و مرج به نظم این است که آن را از مبارزه ژئوپلیتیک بین قدرتهای بزرگ خلاص کنیم و به طور مستقل به دنبال راههای توسعه متناسب با ویژگی های خاورمیانه، برای از بین بردن فشار و دخالت خارجی و همچنین ایجاد یک ساختار امنیتی که منافع مشروع همه طرف ها را در نظر می گیرد."

نخست وزیر فلسطین: آماده هستیم با اسرائیل مذاکره کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2020
نخست وزیر فلسطین: آماده هستیم با اسرائیل مذاکره کنیم

وانگ یی یک طرح پنج ماده ای را پیشنهاد کرد که اولین آن احترام متقابل را فراهم می کند، زیرا خاورمیانه تمدن منحصر به فردی است که بر اساس آن سیستم های اجتماعی و سیاسی ساخته می شود، "احترام به ویژگی های خاورمیانه ضروری است."

وی همچنین گفت: "مهم این است که تفکر سنتی تغییر یابد، نه اینکه از دیدگاه رقابت ژئوپلیتیک کورکورانه به خاورمیانه نگاه کنیم، بلکه در عوض کشورهای خاورمیانه را به عنوان شرکای همکاری، توسعه و صلح در نظر بگیریم. حمایت از آنها ضروری است. کشورهای خاورمیانه در یافتن راه های توسعه مستقل و ترویج یک حل و فصل سیاسی در سوریه، یمن و لیبی ."

در ماده دوم، وانگ یی در مورد لزوم حفظ عدالت و بی طرفی صحبت کرد و مهمترین نکته در این مرحله اجرای طرح " دو کشور برای دو ملت " برای حل و فصل منازعات فلسطین و اسرائیل است.

به گفته وی، پکن آماده پذیرش مذاکره کنندگان از فلسطین و اسرائیل برای مذاکرات مستقیم است.

درخواست چین از آمریکا برای بازگشت فوری به برجام و لغو تحریم ها
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2021
درخواست چین از آمریکا برای بازگشت فوری به برجام و لغو تحریم ها

وانگ یی سومین نکته ابتکار خود را دستیابی به منع گسترش سلاح های هسته ای خواند و تأکید کرد که همه طرف های درگیر باید گام های عملی برای بحث و تدوین "نقشه راه" و جدول زمانی برای از سرگیری اجرای برجام توسط ایران و آمریکا بردارند.

وانگ یی گفت: "در حال حاضر فوری ترین وظیفه اتخاذ اقدامات عملی توسط ایالات متحده برای كاهش تحریم های یک جانبه علیه ایران و همچنین افراد و کشورهای ثالث است، در حالی كه ایران باید تعهدات خود را تمدید كند."

وی به عنوان بند چهارم افزود: چین خواستار ارتقاء امنیت و ثبات در خاورمیانه با در نظر گرفتن منافع مشروع همه طرف ها است.

به گفته وی "لازم است کشورهای خلیج فارس را به انجام گفتگوها و مشاوره های برابر، درک متقابل و در نظر گرفتن نظرات یکدیگر و همچنین بهبود روابط سوق دهیم. لازم است قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم ."

در بند پنجم، وانگ یی پیشنهاد کرد که همکاری های توسعه را تسریع کند.

وی خاطرنشان كرد كه نظم بلند مدت و ثبات بلند مدت در خاورمیانه مستلزم توسعه، همكاری و انسجام است.

وی خاطرنشان کرد"جمع آوری منابع مختلف کشورهای خاورمیانه برای کمک به کشورهای پس از جنگ در بازسازی، حمایت از رشد متنوع اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت، کمک به سایر کشورهای خاورمیانه برای توسعه و احیای مجدد ضروری است. "

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала