بورل: آمریکا با دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام آماده است

© AP Photo / Virginia Mayo بورل: آمریکا برای بازگشت به برجام آماده است
 بورل: آمریکا برای بازگشت به برجام آماده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
اشتراک
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگوی خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا بیان داشت واشنگتن آماده بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است.

به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل خاطر نشان کرد که در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با نظارت بر تعهدات اتمی ایران حمایت کامل شد.

وی افزود: از اعلام مجدد وزیر امور خارجه آمریکا برای تعامل در چارچوب بازگشت واشنگتن به برجام استقبال می‌کند و «در این رابطه با هم کار خواهیم کرد.»

بلینکن نیز در این جلسه از اهداف مشترک دو طرف در خصوص برجام و آنچه او جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می داند، گفت. 

در پایان این نشست دو طرف با صدور بیانیه‌ای که عمدتا مروری بر همین مطالب است برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه گرایی معرفی کردند.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا مجددا اعلام کرد که آمریکا برای تعامل در زمینه دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام از سوی آمریکا و ایران آمادگی دارد. نماینده عالی اتحادیه اروپا (بورل) نیز از دورنمای بازگشت امریکا به برجام استقبال کرد.

بلینکن روسیه، چین، ایران و کره شمالی را تهدیدهای نظامی برای غرب خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
بلینکن روسیه، چین، ایران و کره شمالی را تهدیدهای نظامی برای غرب خواند

در این بیانیه متذکر می شود که دو طرف همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک و «تماس‌های نماینده عالی (بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام با طرف‌های مرتبط برای اطمینان از اجرای کامل این توافق و رفع تحریم‌ها حمایت کردند.»

همچنین آمریکا برای تعامل در زمینه مذاکرات نتیجه-محور اعلام آمادگی کرده است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشنهاد اتحادیه اروپا در خصوص برگزاری جلسه اعضای برجام با آمریکا گفت: ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند. وزیر خارجه آمریکا با بیان این مطلب اینگونه نتیجه گیری کرد که توپ در زمین ایران است و« باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گرفته و به پایبندی به توافق بازگردند یا خیر».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала