روحانی: به‌زودی خط لوله جدید نفت راه‌اندازی خواهد شد

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی
روحانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
اشتراک
خط لوله جدید، صادرات نفت از طریق دریای عمان را برای ایران ممکن می سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که به‌زودی خط لوله جدید نفت راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه افزود:« ما دو پروژه بزرگ مد نظر داریم که در ماههای آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، یکی از آنها راه اندازی خط لوه گوره –جاسک به طول 1000 کیلومتر است که حجم زیادی از نفت را از خلیج فارس به دریای عمان منتقل خواهد کرد».

رئیس جمهور ایران اهمیت این خط لوله از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی را مورد تأکید قرار داد. ارزش این پروژه 2 بیلیون دلار اعلام شده است که امکان صادرات نفت خارج از تنگه هرمز را برای کشور تأمین خواهد کرد.

افزایش بی سابقه واردات نفت و فرآورده های نفتی به آمریکا از روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
افزایش بی سابقه واردات نفت و فرآورده های نفتی به آمریکا از روسیه

اواخر ماه ژوئن سال 2020، کارهای ساخت خط لوله 1000 کیلومتری از ترمینال نفتی جاسک آغاز شد.

شایان ذکر است که تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نخستین روزهای سال 1400 ضمن تشریح وضع طرح ملی و راهبردی گوره-جاسک، اعلام کرد که مرحله نخست این طرح روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، از غرب جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود. این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت خط لوله 42 اینچی به طول 1000 کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و 20 مخزن 500 هزار بشکه‌ای به ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала