گزارش و تحلیل

۴۷ کروموزومی ها، تنها انسان هایی متفاوت هستند

© AP Photo / Ng Han Guan۴۷ کروموزومی ها تنها انسان هایی متفاوت هستند
۴۷ کروموزومی ها تنها انسان هایی متفاوت هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2021
اشتراک
نشانگان داون یا سندروم داون یک تفاوت ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید.

نشانگان داون یا سندروم داون یک تفاوت ژنتیکی است که تریزومی ۲۱ نام علمی این تفاوت است که با علائم ظاهری نظیر استخوان گونه پهن تر، بینی های سر بالا و کوچک و چشمان مورب تر مشاهده می‌شود.

از سال ۲۰۰۵ بیست و یکم مارس روز جهانی گرامیداشت سندروم داون و یادآوری جمعیتی متفاوت در جهان است که با وجود تمامی تفاوت ها و تمایز ها در کنار دیگر انسان ها فعالیت های خود را انجام می دهند و از دیگر نشانه های بارز آنها می توان شادی و نشاط همراه با وجودشان را عنوان کرد.

بازگشایی فدراسیون بین‌المللی پزشکان و ادوکت‌های سندروم داون در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2021
بازگشایی فدراسیون بین‌المللی پزشکان و ادوکت‌های سندروم داون در ایران

دکتر آزاده عباس زاده موسس انجمن فرشتگان دیوار ۴۷ و محقق در زمینه سندروم داون به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ابتلا معمولا کلمه‌ ای است که برای بیماری به کار برده میشود اما سندروم داون حالت متفاوت ژنتیکی است، جمعیت غالب فعلی بر روی کره زمین ۴۶ کروموزومی می باشد به همین جهت ما بر این باوریم که سندروم داون نوعی بیماری است در صورتی که من بر این باورم قطعاً نسل بشر در آینده بر اثر جهش حتی ممکن است ۵۰ کروموزومی شود و آن روز ما متوجه این نکته می شویم که کودکان ۴۷ کروموزومی بیمار نیستند آنها تنها انسان هایی متفاوت نسبت به ما هستند.

​وی در ادامه مشخصات سندروم داون را اینگونه توصیف کرد: اکثر افراد سندروم ‌داون تیروئید کم کار تری نسبت به ما دارند یک سوراخ بین بطنی دارند که در قلب آنان اختلال ایجاد نمی کند تنها ابعاد این سوراخ باعث ایجاد مشکلات قلبی می شود که در تعداد محدودی از افراد سندروم داون رخ می دهد.

افراد عادی ۲۳ جفت کروموزوم یعنی ۴۶ عدد کروموزوم دارند که در افراد سندروم داون جفت بیست و یکم یک کروموزوم اضافه تر دارد که به طور کلی این افراد ۴۷ عدد کروموزوم دارند، به واسطه این کروموزوم اضافه افراد سندروم داون استخوان گونه پهن تر و چشمان مورب تری دارند.

عباس زاده جوراب های لنگه به لنگه را نماد جهانی روز بیست و یکم مارس دانسته و بیان کرد: هر ساله روز جهانی سندروم داون یعنی بیست و یکم مارس را با جوراب های لنگه به لنگه گرامی میدارند علت انتخاب چنین نمادی برای روز جهانی سندروم داون اثبات این است که با وجود تمامی تفاوت ها و تمایز ها باز هم می‌توان کارآمد بود، در کنار هم قرار گرفت و زندگی کرد؛ ما همواره عادت کرده ایم که جوراب های یک شکل بپوشیم اما جوراب های لنگه به لنگه هم کماکان کارایی جوراب را دارند و زیبایی منحصر به فردی نیز در آنها وجود دارد.

​​جاستین ترودو نیز به عنوان یکی از سران و شخصیت های سیاسی برای اعلام همبستگی با افراد سندروم داون از جوراب های لنگه به لنگه در نشستی سیاسی استفاده کرد که از پسری سندروم داون خریداری کرده بود، این نماد نشان دهنده این است که تمام قرارداد های معین شده میان انسان ها تنها راهکار موجود نیستند.

خانم دکتر آزاده عباس زاده سندروم دان را کاملاً قابل پیشگیری و پیش بینی توصیف کرد و اظهار داشت: سندروم داون بین هفته چهاردهم تا هجدهم زندگی جنینی توسط روشی به نام آمینوسنتز قابل ارزیابی است، در این روش کورس های کوریونی شمرده میشوند و سندروم دان را تشخیص می دهند البته که پزشکی درصد خطا دارد و تست ها وابسته به دستگاه ها، آزمایشگاه ها و مهارت آزمایش کننده دارد، در نتیجه سندروم دان کاملاً قابل پیشگیری است.

اما نباید این نکته فراموش شود که در نهایت تست‌ های غربالگری قرار است به ما اعلام کند یک جنین تا چه اندازه بیمار است در حالی که مشخص نمی شود آیا این جنین احتمال دارد شخصیتی تاثیرگذار در بشر شود یا تبدیل به دیکتاتور، جهانخوار، دزد یا اختلاسگری تازه شود.

 خانم دکتر ایرانی سفیر جهانی بنیاد معلولان سندوم داون شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2020
آزاده عباس زاده سفیر جهانی بنیاد مسائل سندروم داون
اگر قرار بود تست‌های غربالگری مبنای مناسبی برای نجات کره زمین و بشریت باشد پس چرا تاکنون این اتفاق رخ نداده است من به عنوان یک پزشک با انجام تست های غربالگری مخالف هستم، بر این باورم هر جنینی شانس و فرصت زندگی دارد اگر جهان برای دزد ها، اختلاسگران و قاتلان کافیست چرا فضا برای سندروم داون نباشد واقعیت این است که انسان ۴۶ کروموزومی تا امروز آنقدر که باید برای این سیاره ارمغان نیاورده.

وی در ادامه افزود:همه بر این تفکر اند که هولوکاست از یهودی ها شروع شد در حالی که واقعیت این است که هولوکاست از معلولین آغاز شد و ۲۸۰ هزار فرد معلول توسط هیتلر و تیم پزشکی وی کشته شدند، این افراد شامل ۹ دسته بودند که حتی مبتلایان به صرع و تشنج نیز شامل آن ها می شدند و متاسفانه با نام اصلاح نژادی افراد سندروم داون نیز در این ۹ دسته توسط هیتلر به قتل رسیدند، هیتلر در این زمینه نسبت به بسیاری از افراد دیگر شرافت داشت چرا که حداقل قصد اصلی خود را مشخصاً بیان می‌کرد بسیاری از والدین که به ما مراجعه می‌کنند با علم به موضوع سندروم داون بودن جنینشان تا ماه پنجم بارداری صبر میکنند و پس از آن اقدام به سقط جنین میکنند که در این زمان جنین به طور کامل درد را احساس میکند.

​آزاده عباس زاده متوسط طول عمر افراد سندروم داون را رو به افزایش دانسته و تاکید کرد: اکنون متوسط طول عمر افراد سندروم داون ۴۰ تا ۵۰ سال است، افراد سندروم داون دارای سیستم ایمنی متفاوتی نسبت به ما هستند که کمتر از ما فعالیت می کند به همین جهت درصد ابتلای آنان به بیماری‌ های عفونی بالا تر است.

وی حمایت‌ های لازم از این افراد متمایز را در ایران در حد صفر توصیف کرد و علت آن را عدم وجود تصمیمی قاطع و انگیزه ای راسخ برای کمک به کودکان سندروم داون دانست.

عباس زاده در ادامه تاکید کرد که در شرایط کرونا حتی تا کنون عنوان نشده که آیا کودکان سندروم داون در لیست اولویت واکسن کرونا قرار گرفته اند یا خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала