چرا خاتمی از مردم عذرخواهی می‌کند؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
اشتراک
جماران: سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات به مناسبت فرا رسیدن نوروز پیامی را خطاب به مردم ایران صادر کرد.

به گزارش اسپوتنیک ، جماران پیام نوروزی سید محمد خاتمی را منتشر کرد. در پیام نوروزی خود تصریح کرد: همهٔ کنشگران سیاسی، چه آنهایی که در قدرت هستند، چه آنهایی که در قدرت نیستند، چه آنهایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسؤولیت ندارند یا احساس مسؤولیت نمی کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند.

ترجیح می‌دهم به جای تبریک به مردم، به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند، اظهار همدردی و همراهی ‌کنم‌. همه باید از ملت عذرخواهی کنند. من از کاستی‌ها و کمبودهایی که در کارم بوده، صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی واقعیِ کسانی که در قدرت هستند، اصلاح سیاست‌ها، رویکردها و روش‌هاست.

​از یاد نبریم که هزینه اصلی را ملت ما پرداخت و بخصوص طبقات محروم جامعه و با کمال تأسف آنگونه که شایسته آنان بود بهره مناسب را دریافت نکردند. امیدوارم که هرچه زودتر جامعه ما زیر پوشش واکسن کرونا برود.

اگر نتیجه اولیه برجام ادامه می‌یافت ما وضعیت بسیار بهتری از امروز داشتیم. امیدوارم تلاش برای زنده ماندن برجام با موفقیت ادامه پیدا کند و راه را به سوی حل مشکلات توسط مسؤولان و لذت بردن از زندگی توسط مردم و بخصوص محرومان هموارتر کند. در صورتی که آمریکا و اروپا به تعهداتشان برگردند، راه برای تعامل سازنده باز خواهد شد؛ و در ایران نیز باید بدون عصبانیت با موضوع برخورد کرد.

رویکرد تعاملی از سوی ایران بسیار مسأله مهمی است. حاکمیت باید راه را به سوی وضع بهتر بگشاید.

عذرخواهی رئیس صداوسیمای ایران از روحانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2021
عذرخواهی رئیس صداوسیمای ایران از روحانی

اگر حاکمیت، تأمین مصالح ملی را در اولویت قرار بدهد، در عمل پای‌بند به موازین عدالت باشد، حق شهروندی را به رسمیت بشناسد و امنیت را نه فقط برای حاکمان، بلکه برای کل جامعه بخواهد، برخی دلسردی‌ها از بین خواهد رفت.

نماد مهم اعمال حق شهروندی برای همه افراد از هر آیین، طبقه و قومی، یک انتخابات آزاد و فراگیر است.

مسلمانان با آغاز قرن جدید یک هجرت روحی و اساسی از خودشان نشان بدهند؛ هجرت از خشونت، از نارواداری، از سرکوب، از تحقیر انسان! هجرت به اسلام رحمانی که حقیقت دین خداست. اسلام رحمانی همین است که اخیراً در رفتار و گفتار مرجع بزرگ عالم اسلام و تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی در دیدار با مرجع بزرگ آیین دیگر الهی یعنی جناب پاپ فرانسیس دیدیم.

امیدوارم که سال خوبی را شروع بکنیم و در پایان سال، از موفقیت‌ها و کامروایی‌ها صحبت بکنیم و برخورداری‌هایی که انسان باید داشته باشد.‌

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала