ارزش تجارت کالایی بدون احتساب نفت خام ایران چقدر بوده است؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اقتصادی اورآسیا
اتحادیه اقتصادی اورآسیا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
اشتراک
هدف اتحادیه اوراسیا گسترش روابط تجاری در جهان با منافع مشترک اقتصادی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، ارزش تجارت کالایی بدون احتساب نفت خام ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده که نزدیک به سه درصد از کل ارزش تجارت کشور را تشکیل می‌دهد. این آمار نسبت به مدت زمان مشابه پارسال حدود ۸.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ اتحادیه اقتصادی را با نام اوراسیا تاسیس کردند تا در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار، قوانینی را برای تجارت آزاد و امضای موافقت‌نامه‌های تجاری با کشورهای دیگر تعیین کنند.

از سوی دیگر ایران از نخستین کشورهایی بود که برای داشتن تجارت آزاد وارد مذاکره‌های چندجانبه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد و در پنجم آبان‌ماه سال ۹۸ موافقت‌نامه‌ای موقت را به نتیجه رساند که بر اساس آن ۸۶۲ قلم کالا مورد توافق قرار گرفت.

از اقلام مورد معامله ۳۶۰ کالا مربوط به ایران و ۵۰۲ محصول در مورد اتحادیه شامل اعطای ترجیحات تجاری می‌شود و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا قرار شد تا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی و محصولات بهداشتی، صفر شود.

گردش مالی تجارت بین روسیه و ایران در ژانویه با 43٪ رشد به 280.5 میلیون دلار رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
گردش مالی تجارت بین روسیه و ایران در ژانویه با 43٪ رشد به 280.5 میلیون دلار رسید

البته در تجارت آزاد تعرفه‌های تجاری اندک یا صفر تعیین می‌شوند و موضوع دیگری که مورد مذاکره قرار دارد در خصوص ۸۰ قلم کالای تجاری است که طرفین در حال مذاکره برای کاهش این تعداد کالای دارای محدودیت هستند.

در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲.۲ میلیون تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش ۱۸ درصدی و چهار درصدی همراه بوده است.

واردات ایران در این مدت از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۲.۷ میلیون تن به ارزش ۹۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت ۱۰ ماهه ۹۸ از نظر وزنی افزایش هفت درصدی را تجربه کرده و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

طی این مدت صادرات ایران به دو کشور روسیه با ۳۸۷ میلیون دلار و ارمنستان با ۲۶۵ میلیون دلار از سایر کشورهای این اتحادیه بیشتر بوده و نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۸ به ترتیب افزایش ۲۹ درصدی و کاهش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

در ۱۰ ماهه ۹۹ مقدار وزنی صادرات ایران به دو کشور بلاروس با افزایش ۴۴ درصدی و روسیه با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده و به مقصد کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان با افت وزنی مواجه شده است، اما به‌جز ارمنستان و قرقیزستان، صادرات ایران به سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از لحاظ ارزشی با افزایش همراه بوده است.

میانگین قیمت صادرات ایران به اوراسیا برابر با ۳۷۵ دلار در هر تن و میانگین قیمت واردات از این منطقه برابر با ۳۵۱ دلار در هر تن است. بالاترین میانگین قیمت صادراتی ایران به مقصد بلاروس با رقم ۲ هزار و ۹۸۸ دلار در هر تن، قزاقستان با رقم ۵۲۷ دلار در هر تن و روسیه با رقم ۴۷۸ دلار در هر تن است.

از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۶۱۰ میلیون تن به ارزش ۴۵۸ میلیون دلار به اقلام کشاورزی و غذایی اختصاص داشته است که سهم این اقلام از کل صادرات ایران به این منطقه از نظر وزنی معادل ۲۷.۸ درصد و از لحاظ ارزشی برابر با ۵۵.۶ درصد است.

مقاصد اصلی صادرات کشاورزی و غذایی ایران در بین کشورهای اوراسیا سه کشور روسیه با رقم ۳۲۷ میلیون دلار، قزاقستان با رقم ۸۵ میلیون دلار و قرقیزستان با رقم ۲۱ میلیون دلار هستند.

امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا

واردات ایران در ۱۰ ماهه سال ۹۹ از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود ۲.۷ میلیون تن به ارزش ۹۵۶ میلیون دلار بوده (۳.۱ درصد از کل ارزش واردات کالایی) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی افزایش هفت درصدی را تجربه کرده و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

بیشترین میزان واردات ایران در ۱۰ ماهه سال ۹۹ در میان کشورهای اوراسیا از کشور روسیه به ارزش ۹۰۱ میلیون دلار بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اگر چه تراز تجاری ایران در ۱۰ ماهه سال ۹۹ با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منفی ۱۳۲ میلیون دلار بوده، اما این مقدار نسبت به سال گذشته با بهبود ۸۸ میلیون دلاری همراه بوده است که بخشی از این بهبود به دلیل افزایش صادرات و کاهش واردات به‌طور همزمان از بلاروس، قزاقستان و روسیه و بخشی از آن فقط به دلیل کاهش واردات از قرقیزستان بوده است.

تراز تجاری ایران در ۱۰ ماهه سال ۹۹ با کشورهای ارمنستان و قرقیزستان تضعیف شده است. در مبادلات تجاری ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا در ۱۰ ماهه ۹۹، تراز تجاری ایران بیش از سایر کشورها به نفع روسیه بوده (منفی ۵۱۴ میلیون دلار)، اگرچه نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته با بهبود ۱۰۶ میلیون دلاری به نفع ایران هم همراه بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала