دانشمندان دریافتند چه جهش هایی کرونا را غیر قابل نفوذ می کند

CC BY 2.0 / NIAID-RML / دانشمندان دریافتند چه جهش هایی کرونا را غیر قابل نفوذ می کند
دانشمندان دریافتند چه جهش هایی کرونا را غیر قابل نفوذ می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
اشتراک
اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از کووید-۱۹ بهبود می یابند، پس از بهبودی از شر ویروس سارس-کوو-۲ خلاص می شوند، اما برخی به عنوان مثال، افرادی که دارای بیماری های خود ایمنی هستند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند می توانند به ناقلان مزمن عفونت تبدیل شوند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان آمریکایی مسیر تکاملی را که ویروس سارس-کوو-۲ طی ۵ ماه در بدن انسان با نقص سیستم ایمنی طی کرده است، ردیابی کرده و مشخص کرده اند که کدام جهش ها به ویروس کرونا اجازه می دهد از سیستم دفاعی ایمنی فرار کند.نتایج در ژورنال سِل منتشر شده است.

تولد نخستین نوزاد با آنتی بادی علیه کرونا در فلوریدا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
تولد نخستین نوزاد با آنتی بادی علیه کرونا در فلوریدا

سیستم ایمنی ضعیف چنین افرادی قادر نیست ویروس را یک بار برای همیشه از بین ببرد اما همچنان به آن حمله می کند و ویروس سعی می کند خود را دوباره تنظیم کند تا از این حمله جلوگیری کند. در نتیجه، پس از مدتی، جهش های جدیدی که در برابر اثرات آنتی بادی یا داروهای ضد ویروس مقاوم هستند، در بدن افراد آلوده با ایمنی ضعیف ظاهر می شوند.

مطالعه هر یک از این موارد خاص اطلاعات ارزشمندی را در مورد روشهای تکامل و سازگاری ویروس در اختیار زیست شناسان قرار می دهد.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) به همراه همکاران آزمایشگاه ملی بیماری های عفونی در حال ظهور، از دانشگاه بوستون و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، در دسامبر سال ۲۰۲۰ در بیمارستان بریگام موردی از تکامل ویروس سارس-کوو-۲ را در بیمار نقص ایمنی ثبت کرده اند.

بیمار تحت درمان سرکوب سیستم ایمنی برای یک اختلال خود ایمنی قرار گرفت و به یک عفونت مزمن مبتلا شد.

تجزیه و تحلیل ژنومی ویروس بیمار وجود خوشه ای از هشت جهش در پروتئین سنبله را نشان می دهد که ویروس از آن برای ورود به سلول های انسانی استفاده می کند. این پروتئین است که آنتی بادی ها و واکسن های مدرن را هدف قرار می دهند؛ به طور خاص، جهش ها در یک قطعه ستون فقرات معروف به دامنه اتصال گیرنده (RBD) با هم گروه می شوند.

برخی از تغییرات شناسایی شده در آن زمان هنوز در انواع ویروسی غالب در جمعیت شناسایی نشده بود، اما قبلاً در پایگاه داده های توالی ویروسی موجود در دسترس بود.

جالب توجه است که بعداً تغییرات مشابهی در انواع جدید و بسیار تهاجمی سارس-کوو-۲ از انگلیس و آفریقای جنوبی مشاهده شد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که چنین ویروسی جهش یافته می تواند هم از آنتی بادی های طبیعی در افراد بهبود یافته و هم از آنتی بادی های مونوکلونال مصنوعی ایجاد شده که اکنون برای درمان کووید-۱۹ استفاده می شود، دور شود.

رهبر مطالعه جاناتان آبراهام دانشیار میکروبیولوژی در موسسه بلاواتنیک HMS و متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان بریگام در مطبوعات دانشکده پزشکی هاروارد گفت: آزمایش های ما نشان داده است که تغییرات ساختاری در پروتئین سنبله ویروسی باعث می شود تا ویروس از خنثی سازی آنتی بادی جلوگیری کند. مسئله این است که تجمع تغییرات در پروتئین سنبله در طول زمان می تواند بر اثربخشی طولانی مدت در درمان آنتی بادی مونوکلونال و واکسن هایی که پروتئین سنبله را هدف قرار می دهند، تأثیر بگذارد.

در همان زمان، نویسندگان خاطر نشان کردند که به احتمال زیاد، نوع جدید ویروس در برابر واکسن های مبتنی بر mRNA که کل پروتئین سنبله را هدف قرار می دهند و نه فقط بخشی از آن، آسیب پذیر خواهد بود.

این دانشمند می افزاید: چگونگی واکنش پروتئین سنبله به فشار ایمنی مداوم در یک فرد در طی ۵ ماه، ایده ای از چگونگی جهش ویروس را در صورت ادامه انتشار در سراسر جهان فراهم می کند.

نویسندگان متذکر می شوند که اصلی ترین اقدامی که می تواند از ایجاد عامل بیماری زا جلوگیری کند، واکسیناسیون جهانی اولیه است. در غیر این صورت، واکسن ها و درمان های فعلی ممکن است در برابر جهش در موج بعدی عفونت ویروس کرونا موثر نباشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала