گزارش و تحلیل

ربیعی: روزنه ی بازگشت آمریکا به برجام بسیار کوچک است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2021
اشتراک
انتخابات ها هیچ گونه تاثیری بر سیاست کلی ما نخواهد داشت.

آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در اندیشکده "مرکز سیاست‌گذاری اروپایی" در بروکسل اروپایی‌ها را سازشکار دانسته نکته ای که به گفته ی وی ایران و آمریکا آنرا ندارند، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:آمریکایی‌ها به تحمیل کردن عادت دارند ما به مقاومت. بنابراین الان وقت آن است که با هم کنار بیاییم و به برجام برگردیم.

وی همچنین تاکید کرد: محدودیت زمانی هم وجود دارد چون وقتی ما وارد دوره انتخابات شویم دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد تقریبا شش ماه باید صبر کنیم.

سخنان جدید ظریف علیه سیاست آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
ظریف: واشنگتن باید به اجرای برجام بازگردد

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران موضع گیری وزیر خارجه این کشور را غافلگیرانه ندانسته و گفت:ما از این موضع گیری غافلگیر نشدیم چرا که انتخابات پیشین آمریکا که اخیرا در این کشور صورت گرفت هیچ تاثیری بر سیاست ما مبنی بر آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات خود، لغو تحریم ها و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت، انتخابات ها هیچ گونه تاثیری بر سیاست کلی ما نخواهد داشت.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران هر گونه اتلاف وقت برای بازگشت به تعهدات در برجام را چه در دولت پیشین آمریکا و چه در دولت فعلی زیانبار دانسته و تاکید کرد:ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرفهای برجام به تعهدات خود اشتباه است و همراه با پیامد های زیانباری خواهد بود امروز روزنه فرصت برای حل اختلاف و بازگشت به برجام وجود دارد اما این روزنه بسیار کوچک است و اگر از این زمان طلایی استفاده نشود قطعاً موجب افسوس خواهد بود.

آقای دکتر علی ربیعی برجام را سندی نهایی و غیر قابل مذاکره مجدد توصیف کرده و افزود: برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی درآمده، از زمان توافق برجام تا کنون چندین انتخابات در کشور های عضو برجام انجام شده و این تنها ایالات متحده آمریکاست که با دلیل انتخابات تعهدات خود را انجام نداده در حالی که تمامی اعضا با وجود انتخابات در کشور های خود به تعهداتشان در برجام پایبند بودند.

از نظر ما برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات مجدد بر سر آن نیست مهم بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهدات خود به ویژه لغو عملی تحریم‌ها است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала