گزارش و تحلیل

آمریکایی ها تا کی باید منتظر پاسخ ایران بمانند؟

© AFP 2023 / ALEX HALADAاروپا
اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
اشتراک
آمریکایی ها از کانال اروپایی ها برای ایران پیام ارسال کرده اند و منتظر پاسخ ایران هستند.

در حالی که ایران قبل تر هرگونه تماس و ارتباط با آمریکایی ها را چه به صورت مستقیم چه به صورت غیر مستقیم تکذیب کرده بود آقای جک سالیوان هفته گذشته اعلام کرد که این پیغام و پسغام ها از کانال برخی کشورهای اروپایی رد و بدل می شود.

البته رسما وی اظهار داشته که این آمریکایی ها از کانال اروپایی ها برای ایران پیام ارسال کرده اند و منتظر پاسخ ایران هستند.

البته چند روز قبل از آن هم جناب آقای روحانی در هیات دولت برای آمریکایی ها پیغام فرستاده بود و چند روز قبل تر آقای جیکوپ سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اظهار داشته بود که آمریکایی ها فقط بگویند که می خواهند چه کار کنند ما (ایرانی ها ) حاضر هستیم ولی فقط نگویند که بدون رفع تحریم ها می خواهید کاری انجام شود.

 نشست فوری شوراى امنيت ملي كاخ سفيد درباره ايران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2021
نشست فوری شورای امنیت ملی كاخ سفید درباره ایران

در واقع می توان گفت این روزها این پیغام و پسغام ها از کانال های مختلف در حال رد و بدل شدن میان ایران و آمریکا هستند  حال به گونه ای که هیچ طرف رسما پیغامی را گردن نگیرد.

بدیهی است دولت آقای روحانی بسیار مشتاق است که برجام هرچه سریعتر اجرا شود، مدتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری تا حد اقل بتوان از نتیجه آن در انتخابات بهره برد، اما در صورتی که بنا باشد آمریکایی ها بخواهند بازی در بیاورند قطعا دولت آقای روحانی وقت آن را ندارد که بخواهد برای آمریکایی ها صرف کند.

پس تکلیف از طرف ایران کاملا روشن است.

اجرای تعهدات آمریکا طبق مصوبه 2231 شورای امنیت در قبال بازگشت کامل ایران به انجام تعهدات خود برجام.

منظور از اجرای تعهدات آمریکا در مصوبه 2231 هم یعنی رفع کامل و عملی تحریم ها.

فراموش نکنید که ایران از برجام خارج نشده، پس بحث بازگشت ایران که برخی مطرح می کنند کلا بحث غلطی است، ایران فقط اجرای برخی تعهدات خود را تعلیق کرده.

این در حالی است که آمریکا از برجام خارج شده و بعد از اینکه حسن نیت خود را نشان داد تازه باید بحث شود که بر اساس چه شرایطی باید به آمریکا اجازه بازگشت به برجام را داد.

چرا که اولا هیچ جایی از برجام پیش بینی نشده که عضوی اگر خارج شود با چه شرایطی می تواند برگردد.

دوما اگر آمریکا همانگونه که خارج شد بدون جریمه به برجام برگردد آنوقت باز هم این اتفاق ممکن است تکرار شود و باز هم آمریکایی ها در آینده از برجام خارج شوند و در اجرای آن سنگ اندازی کنند.

پس همه اعضای برجام بعد از اجرای مصوبه 2231 شورای امنیت توسط آمریکا باید بنشینند و با هم گفتگو کنند تا ببینند چه جرایمی باید برای آمریکا در نظر گرفته شود و با چه شرایطی آمریکا مجاز به بازگشت به برجام می باشد.

واکنش ظریف به نامه قانونگذاران آمریکایی: توافق برجام «جامع» است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2021
واکنش ظریف به نامه قانونگذاران آمریکایی: توافق برجام «جامع» است

مثلا آمریکا مجبور باشد هزینه همه اعمال ترامپ بر علیه ملت ایران را جبران کند و به ایران خسارت بدهد و مضاف بر آن استفاده آمریکا از برخی از بند های برجام مانند بند ماشه از آمریکا سلب گردد.

منظور ایران از بحث پذیرش مذاکرات در این چهارچوب بیش نیست.

اگر کشورهای اروپایی و یا آمریکا تصور می کنند که با مغلطه کاری می توانند بحث های دیگری را وارد مذاکرات کنند سخت در اشتباه می باشند.

گره کار هم در این است که بایدن بسیار ضعیف وارد کاخ سفید شده و نه وی و نه تیم او جسارت برداشت قدم های محکم را دارند چون زیر پایشان بسیار لغزنده است.

فراموش نکنید بیش از هفتاد و اندی ملیون آمریکایی به ترامپ رای دادند اما بیش از 80 درصد هفتاد و اندی ملیون آمریکایی که به بایدن رای دادند بر ضد ترامپ رای دادند و نه به نفع بایدن.

در این شرایط بایدن نیاز دارد که شرایط داخلی خود را تقویت کند و به این دلیل است که تیم او تلاش دارند وقت بخرد و همه پیغام هایی که از کانال های مختلف برای ایرانی ها می فرستند پیغام هایی است که بیشتر برای وقت کشی است نه مساله دیگر.

خود تیم بایدن هم به خوبی می دانند که هیچ کدام از پیشنهاد های آنها برای ایرانی ها قابل قبول نیست و امکان ندارد ایرانی ها خواسته های آمریکایی ها را بپذیرند اما برای اینکه در رسانه ها بگویند که کاری انجام می دهند فقط اعلام می کنند که پیغام فرستاده اند.

به هر صورت باید منتظر ماند تا بایدن بتواند جایگاه خود در آمریکا را محکم کند و پیغام های واقعی و عملگرایانه برای ایرانی ها ارسال کند و آقای سالیوان و تیم آقای بایدن باید تا آن زمان منتظر پاسخ ایران بمانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала